onsdag 8 juli 2015

Hög tid att gallra äpplen

Det blir mycket äpplen i år. Vårt minsta träd, Aroma, ger som vanligt mest och igår insåg jag att jag måste gallra om trädet överhuvud taget ska orka med.



Trädet är inte högre än att jag når överallt utan problem. Det blev ca 180 äpplen kvar på trädet trots att jag gallrade ovanligt hårt: bara ett kart kvar per ställe och inte för många på vekare grenar. När jag till slut var klar fanns det 5 liter kart i hinken! Förmodar att våra flitiga bin har bidragit (:-)) till den överdådiga fruktsättningen.


Igår monterade vi taknätet på rastgården.  Lite småpyssel återstår - sedan blir det inflyttning!


Skönt både för kycklingarna och för oss!


PS
Nyss ringde Jeanette: Nattens drottning har slagit ut! Vill du se? Tim och jag travar över till grannhuset där följande syn möter:

Det är en vanligtvis ganska ovacker kaktus som en gång om året exploderar i enorma helhäftiga blommor som varar en natt. Även knoppen i mitten är spektakulär...

och medan vi står där och tittar så slår den plötsligt ut!


Vilka växter det finns!

12 kommentarer:

  1. Quantas maçãs por aqui...tem as abelhas e principalmente as bençãos de Deus!!!
    Laila querida, já falei...amo suas postagens, são minhas preferidas, fico
    curiosa sempre.

    Um doce abraço, Marie.

    SvaraRadera
  2. Så fint de får det nu, kycklingarna:) Snart blir det äppelpaj hos dig av egna äpplen o ägg :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Hejsan du lilla kycklingmamma!
    Bra att du påminner om kartrensing. Dina bin måste ha gjort en sväng även här för att så här mycket kart har jag aldrig haft i min "uppsplajerade" (nåja, avsikten är att spaljera den fint) 'Rödluva'.
    Så mysigt det ser ut med "kacklorna" . Riktigt jordnära och hemtrevligt.
    Ha det gott och glöm nu inte svenskan när du snackar kacklerska dagarna i ända ;-))!
    Kraaam!
    Anja

    SvaraRadera
  4. Lyckliga er som får mycket äpplen, det får inte vi i år, på vissa träd är det alldeles tomt. Trist. Fina små kycklingar! Må så gott! /Lotta

    SvaraRadera
  5. Oj, med äpplen. Här blir det inte så mycket i år. Har varit dåligt med bin och kallt när det blommade. Vårt 'Signe Tillish' levererar dock troget.
    Vilket fint hus till kycklingarna. Där kommer de nog att trivas☺
    Allt gott
    Milla

    SvaraRadera
  6. Oj, med äpplen. Här blir det inte så mycket i år. Har varit dåligt med bin och kallt när det blommade. Vårt 'Signe Tillish' levererar dock troget.
    Vilket fint hus till kycklingarna. Där kommer de nog att trivas☺
    Allt gott
    Milla

    SvaraRadera
  7. Oj, med äpplen. Här blir det inte så mycket i år. Har varit dåligt med bin och kallt när det blommade. Vårt 'Signe Tillish' levererar dock troget.
    Vilket fint hus till kycklingarna. Där kommer de nog att trivas☺
    Allt gott
    Milla

    SvaraRadera
  8. Så fint hon har arrangerat Nattens drottning, den är ju grymt taggig.
    Trädgårdarna jag visade ligger utanför Sala och Enköping, inte så värst långt söderut.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Det kommer att bli ett -stjärnigt ställe för era hönor. Så himla snyggt! Vi kopierar, om det är ok!? Till våren planerar vi ..... Blommehönor är ett hett tips förstår jag. Det blir nog det då. Det vore ju superkul om vi kunde få kycklingar från er!!!!!!!!!
    Vilken kaktus!! Det skulle nog ha gått att filma på normal hastighet när den slog ut, eller hur?
    Jag ska samla frön från Miss Digitalis White. Jag spar lite/mycket till dig.
    Kram till er båda och alla hönsen

    SvaraRadera
  10. Vart tog 5:an vägen? Det ska givetvis vara 5-stjärnigt ställe ....

    SvaraRadera
  11. Imponerande nattens drottning och så snyggt arrangerad, brukar ju spreta åt alla håll. Vilken bonus att en knopp slår ut medan ni tittar!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera