onsdag 25 november 2015

Jag blir så trött på strulande teknik!

Förlåt, alla bloggvänner, att jag försvann en tid igen! Datorbytet innebar som väntat en del besvär men jag hade inte förutsett att mitt älskade redigeringsprogram Iphoto skulle försvinna och ersättas av ett program som jag ännu inte orkat försöka bli vän med. Först desperation och förtvivlan, sedan uppgivenhet blev min reaktion. Har varken fotograferat särskilt mycket eller eller öppnat bloggen överhuvudtaget. Men nu när vädret jagat in mig i torpet tar jag nya tag och hoppas ni står ut med oredigerade bilder från en halvdan och halvblind fotograf!

Att vi mitt i allt strul i september sålde vår lägenhet i stan och flyttade ut från den gjorde inte saken bättre. Nu är huset och alla förråd och skrymslen fullproppade med flyttkartonger och jag hittar ingenting. En hel del bohag  har vi lagrat hos sonen på Gotland, men några möbler står i snickarboden och väntar på att få komma in i vårt – Orangeri! Jo, drömmen blir förverkligad! När lekstugan flyttats och blivit hönshus stod platsen där och skrek på åtgärder. Johan ritade ett Attefallshus på 25 kvadrat

Det blev ganska likt min ursprungliga skiss

Kommunen sade raskt OK och den 10 november satte våra duktiga byggjobbare igång med att gjuta grunden. I förrgår hade vi taklagsfest med äppelglögg och tårta.

Nu har byggarna packat ihop för i år och fortsätter att bygga färdig huset i slutet av januari när fönstren kommer från snickeriet på Gotland.

Byggarna har också reparerat lilla växthuset, vars frostsprängda tegelmur nertill hotade att rasa ihop helt och hållet. Bort med den alltså. De har gjutit en betongmur i stället, fråga mig inte hur de bar sig åt utan att behöva montera ner hela växthuset!

Hösten har varit fin och frostfri ända till förra helgen då vi fick -8. Jag har jobbat som en liten duracelkanin från gryning till skymning i stort sett dagligen. Hela köksträdgården är färdig för rivstart i vår med nya limpor och allt, mängder med ved ligger kluven och lagrad i vedbodarna, rabatter (inte alla...) är ansade och fyllda med kompost och lökar, ett par hundra snöklockor och åttahundra tulpaner bl.a.

Allt detta för att jag ska kunna satsa helt på anläggning av området kring Orangeriet så fort våren bryter ut.
Det blir ca 100 kvadratmeter odlingsyta som måste fyllas ut med jord och sedan planteras med buskar, perenner och några träd. Närmast huset ska vi anlägga en tegelgång.

Vi har tagit ner några stora träd som stod på platsen. Granen som skymtar till vänster ska också bort och på klippterrasserna bakom den ska det bli odlingsbäddar med azaleor, magnolior och andra surjordsväxter.

Jag kommer att leta runt i era bloggar efter inspiration och odlingstips - bli inte förvånade om jag hör av mig med frågor!

15 kommentarer:

  1. Hej Laila!
    Du har all min medkänsla för strulande teknik! Det är svårt för oss som inte vuxit upp med den digitala tekniken att fixa något om det går fel. Jag begriper inte ännu hur jag lyckats lära mig att blogga...om än med massor av begränsningar.

    Oj, vilken spännande vår ni går till mötes, nya projekt...kan det bli bättre än så?

    Kul att du är tillbaka, har saknat dig.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du är tillbaka och så himla flitiga ni är! Det har gått undan med orangeribygget trots att ni haft så mycket annat. Här sniglar sig växthusbygget fram. Just nu står det helt still.
    Fy sjutton för strulande teknik. Står i färd med att byta dator och våndas. Har försäkrats om att bildernas sökord från I-photo ska hänga med till nya programet, men f-n troet... Hade du lagt sökord på dina bilder i I-photo? Är de kvar?
    Hur mår hönsen?
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentaren, den värmde!
    Har inga sökord men tycker att en del bilder försvunnit.
    Hönsen mår jättebra! Ska göra ett inlägg om den i nästa vecka.
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Välkommen tillbaka Laila, ja du har ju inte precis legat på latsidan.
    Ditt orangeri ser superfint ut liksom läget. Så roligt det kommer att bli för er med nya planteringar osv. En ny tid.
    Kram

    SvaraRadera
  5. WOW, det har hänt en massa saker hos dig ser/hör jag :) Vad underbart att du får ditt orangeri :) Har saknat dig, så det var/är riktigt roligt att höra av dig igen. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Tänkte på dej härom dagen eftersom du varit borta ett tag (har inte varit aktiv heller iofs) kul att se att det är full fart!
    Vilket härligt orangeri ni bygger!!! får försöka komma och hälsa på nästa år.
    Antar ni kommer ha det fin fint nu när ni flyttat ut på heltid.
    Stor kram
    Mariana

    SvaraRadera
  7. Oj vad mycket som hänt! Ha tålamod med datorn. Den kräver tid liksom trädgården. Gissar att du varit datahacker om du lagt motsvarande tid på den som på allt du gjort ute;) Ska bli kul att följa alla drömmar som tar form.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Mysigt med ett orangeri! Ska bli roligt att följa.. Men 8oo lökar! Hur orkar man plantera alla dom? och dom är väl inte ensamma heller kan jag tro... :) Kram

    SvaraRadera
  9. Herreje så fint det blir! Med tanke på att du säger dig vara "... en halvdan och halvblind fotograf! så måste jag säga att bilderna är strålande fina!
    Tänk så fantastiskt det blir till våren när du drottninglikt skrider i ditt fantastiska rike med undersåtar så som kacklande hönor i hasorna ,-))!
    Oj, oj vad jag väntar på alla "oredigerade bilder" från det fina orangeriet!
    See you! Kram, Anja

    SvaraRadera
  10. Ja. dere holder virkelig på. Kjekt at du er tilbake på blogg, det var hyggelig.:-)
    Har du lest vårt forrige innlegg (ikke det siste) der står det endel om hageplanlegging , med bl.a. eksempler fra hagen vår. om du er interressert.
    Lykke til med videre utpakking :-)

    SvaraRadera
  11. Hej igen! mina håller sig mest inne och har som dina tagit en ägg paus.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  12. Wow! Vad bra det kommer att bli med det fina orangeriet! Vad du/ni jobbat på med allt och en flytt på det. vad roligt att du är tillbaka så jag får hänga med på era fina planer! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  13. Ojoojoj, här händer det saker! Orangerie ... jo, jag tackar jag, det skulle jag inte tacka nej till, nej nej. Vi hörs och syns när vi har krupit ut ur våra iden frampå vårkanten. Kram

    SvaraRadera
  14. Men oj så fint Laila !!! Orangeriet kommer att bli fantastiskt och nygamla växthuset ser ju också jättefint ut. Jag har inte hunnit titta in hos dig på länge nu och vad ni har grejat :) Hönsgården blev ju hur fin som helst och praktisk också. Skulle verkligen vilja göra vår hönshantering lite enklare också. Smart med hyllorna under, lätt att tömma med papperet..får visa mannen ;)
    Ha det så gott i julstöket !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  15. Håller med övriga, nu har jag läst mig bakåt till orangeriinlägget och jösses så mycket du/ni fixat. Orangeriet ser jättesnyggt ut. Det står högt på önskelistan här eftersom jag sen flytten inte har någonstans att göra av mina växter. Nu har jag gjort olika mer eller mindre bra lösningar men att ha ett naturligt ställe...

    Hur ska ni hålla temperaturen på lagom nivå?

    Carina

    SvaraRadera