lördag 21 maj 2016

Därför älskar jag vit blom och ljusa juninätter

Jag har synproblem, flera olika. Det jag lider mest av är skruttigt mörkerseende. När det skymmer på ser jag noll, nada, ingenting. Utom vitt. Därför vimlar det av vitblommande växter i min trädgård.



Vita syrener, ett helt gäng har vi satt.


Älskar de vitblommande, doftande azaleorna.


Många av våra rhododendron  är tack och lov vitblommande, gärna med mörkare mitt.


Prästkragarna växer som ogräs i vår så kallade gräsmatta men vi klipper runt omkring och de blommar länge och lyser i sommarnätterna.


Den annuell jag inte kan vara utan är vit blomstertobak, drar upp dem i växthuset och strör ut dem överallt i rabatterna där de doftande blommorna svävar som fjärilar över grönskan, de blommar länge.

Till och med i kökslandet pular jag ner tobaksplantor där det finns lite plats...


Ett annat synproblem sedan tio år är makuladegeneration. Makulan eller gula fläcken finns centralt i näthinnan och är det område där man ser skarpast. Min synskärpa är bedrövlig, särskilt på nära håll. När jag ska fotografera ser jag sökbilden som ett blurr och får skjuta i blindo så att säga. Det märks säkert på många bilder här i bloggen. Om bilden är skarp är det oftast rena turen.

Ett tredje problem började dyka upp för drygt ett år sedan. Jag ser dubbelt! Inte hela tiden utan i speciella situationer: När vi åker bil i halvmörker och mörker och när vi går på teater och opera. Upplysta föremål blir alltså dubblerade: jag ser två vägar, två ex av varje bil som kör framför oss eller möter, dubbla gatlyktor osv. På teatern och operan får jag sitta och blunda växelvis med ögonen för att kunna hänga med i vad som pågår om det är flera människor samtidigt på scenen, kopian hamnar ganska långt från originalet och det hela blir ganska rörigt. Jag har genomgått datortomografi av hjärnan och där fanns inget alarmerande så utredningen fortsätter. Än så länge ser jag inte dubbelt i trädgården som tur är.

Och som tur är finns det alltså väldigt många fina växter som jag ser även i skymningen.

Det här är ett försenat bidrag till Blommig Fredag på temat "Därför älskar jag..." Fler bidrag hittar du här

11 kommentarer:

  1. Men oj vad jobbigt det låter :( Har själv väldigt dåligt mörkerseende så jag vill inte gärna köra bil då, i alla fall inte på okända vägar men att se dubbelt låter otäckt. Vilken tur att du kan se vitt så bra och att du kan njuta av din trädgård även på sommarnätterna :) Ha et gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Så bra at du i all fall har mange vakre hvite blomster som du kan se! Din hvite azalea og rhododendron var veldig fine.

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  3. Synd med synet, tenker ikke over det, før vi taper noe av det.
    Godt at du ikke ser dobbelt i hagen :-) Da kan du nyte tiden der. Og godt med masser av hvite blomster som lyser opp og synes i de lyse sommernettene!
    Alt godt !

    SvaraRadera
  4. Det är ju också väldigt vackert med vita blommor, är det inte så att de flesta av oss tycker det. Blått, t ex, ser man ju inte alls bra i skymning och har man då synfel så blir det ju inte bättre. Väldigt fina vita växter har du och tobaken är ju så jättefin där den sticker upp lite här och där!
    Bra att man kontrollerar ordentligt det där med ögonen. Jag lär se bättre och bättre enligt optikern, men jag tycker jag ser sämre och sämre.....Och på teater så har jag nog lite samma fel som du, orkester mm blir väldigt stor, har kommit på att antingen får jag sitta längst fram eller längst bort, nånstans på balkong, då ser jag perfekt! Underligt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Dubbelseendet lät riktigt jobbigt... Synfel eller ej, vi är nog flera som uppskattar dom vita blommorna i mörktet :)

    SvaraRadera
  6. Visst är det tjusigt med vita blommor även om man inte har synproblem. Låter obehagligt både att se dubbelt och suddigt. Har inte märkt nåt på bloggen.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Hejsan Laila!
    Oavsett synproblem är vita blommor ett "måste" i alla trädgårdar. Att du med dina synproblem har extra stor glädje av dessa skymningens drottningar och feer glädjer mig. Man får hitta lösningar när problem som inte är så lätta att åtgärda uppstår. Så oändligt positivt av dig att hitta glädjeämnen ändå! Jag kom att tänka på det gamla slitna uttrycket som håller än: Istället för att banna mörkret - tänd ett ljus!Det är precis vad du har gjort.
    Kram, Anja

    SvaraRadera
  8. Hej Laila!

    Usch så tråkigt men du hittar ju smarta lösningar som underlättar. Jag har också fått något problem med ögonen i vinter men det yttrar sig mest när jag suttit vid datorn lite för länge.

    Vita växter är så fina, jag som inte fokuserar på färger särskilt mycket upptäckte att jag har väldigt mycket vitt i trädgården. Kanske någon undermedveten tanke som inte kommit upp till ytan förrän nu.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Det låter ganska jobbigt.Hoppas du får klart med utredningen och kan få ordentligt med hjälp! Tur att det finns en massa olika vita blommor att välja bland. Tobaksblomman är fin och doftar underbart gott! Hade en gammal fröpåse som jag strödde ut, men de var för gamla. Köper nog mig en stor planta till antan istället.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Godkväll Laila!
    Den fantastiska tulpanen heter Peppermint Twist och det är första året jag har den men WoW!
    Nystanen måste vara Silverarv!?

    Jag har en växtlista med de växterna jag har planterat i den vit men eftersom den inte har velat som jag är det många som gått hädan :)
    Men jag kan tipsa dig om den vita skogsastern och vit pipört som är mycket tacksamma :)

    Kram och trevlig helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  11. Det är ett elände när synen börjar spela oss spratt och inte vilja fungera som vi är vana. Har en kollega som är i stort sett blind och det blir väldigt påtagligt hur dåligt anpassat vårt anpassade samhälle är. Tur att du ändå hittat några saker som fungerar. Och bra att du fortsätter både fota och blogga trots allt. Det uppskattar jag.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera