tisdag 31 maj 2016

Veckans Vilda Växt: Rölleka, Achillea millefolium

Häng med ungefär femtio tusen år bakåt i tiden! Vi är i det som nu kallas Asturien i norra Spanien och vid lägerelden utanför en grotta stöter vi på ett gäng neandertalare. De har just ätit kvällsmat, troligen kokta rötter och blad. Nu tuggar några av dem på röllekarötter för att motverka tandvärk. Barnen gnider sig med röllekablad för att lindra kliande myggbett och gamla farmor dricker avkok på rölleka för att få ordning på magen. En storebror försöker få i en febrig knatting lite kamomillte.

Så drar min fantasi igång när jag tar del av forskningsrapporter från Cueva del Sidron. Arkeologer hittade på nittiotalet välbevarade lämningar av en grupp neandertalare och har analyserat innehållet i plack på tänderna från fem individer. Där fanns bland annat spår av rölleka och kamomill. En av forskarna, Karen Hardy, menar att neandertalarna måste ha haft goda kunskaper om läkeväxter för att vilja äta så pass bittersmakande örter som rölleka och kamomill.

Och nu ska jag försöka intressera er att göra som neandertalarna, samla och använda rölleka, en av våra mest mångsidiga och potenta läkeväxter.

Rölleka, Achillea millefolium, innehåller antiseptiska, adstringerande, antiinflammatoriska och (enligt obekräftade uppgifter) antibiotiska ämnen. Hela örten kan användas. Den växer i hela Sverige utom på kalfjället och finns i stora delar av Europa och Asien. Till andra världsdelar har den förts av emigranter som såg till att ta med sig sina värdefullaste läkeväxter.

Just nu dyker de upp överallt, röllekans illgröna fiskbensblad.
Bästa klådstillaren, alltid inom räckhåll. När barnbarnen bränner sig på nässlor eller blir myggbitna letar vi snabbt reda på några röllekablad, krossar dem mellan finrarna och gnuggar in saften på det onda stället. Simsalabim, säger barnbarnen och de är inte lättlurade. Fungerar även på klentrogna vuxna.

Rölleka är en väldokumenterad läkeört, använd främst för behandling av sår. Så här skriver Linné: "Färska örten, sönderstött mellan stenar, lägg av allmogen på sår, som därigenom snabbt blir läkta." (Svenska floran 1755) De gamla dialektala namnen vittnar också om röllekans kraft: sårläka, läkeblomma, soldatört, timmermansblomma.

Eftersom man lätt får små sår här och var när man jobbar i trädgården har jag alltid ett färskt avkok i kylen, Kokar upp 1 dl vatten, lägger i en stor näve finhackad blad och låter småsjuda någon minut och sedan svalna. När olyckan är framme dränker jag en kompress med avkoket och plåstrar om såret. Håller sig ett par dygn i kylskåp.

Man kan göra en fantastisk sårsalva med rölleka som legat i kallpressad olivolja i en månad. Sila ifrån, värm oljan i vattenbad tillsammans med bivax. Till 300 g olja tar jag 90 g bivax.  När vaxet har smält tar jag bort bunken från vattenbadet och rör och rör och rör till det börjar likna salva. Fyller i bruna glasburkar, förvarar i kylen.

Ett ångbad med avkok på rölleka får tilltäppta bihålor att öppnas.

Rölleka är bra om du har tandköttsinflammation eller blödande tandkött. Skölj med avkok eller tugga på en rengjord rotbit.

Örtkunniga engelsmän rekommenderar rölleka (yarrow) som fullgod ersättning för echinacea. Ur min engelska örtabok: "Yarrow is a useful remedy for a feverish cold, especially if taken as soon as the symptoms appear. Taken in the form of a tea, yarrow increases perspiration, helping to bring down a fever." Till detta te häller man 1 dl kokande vatten över 1 msk hackad rölleka (färsk eller torkad). Låt dra i 10 minuter. Sila och drick med lite honung.

Varning! Eftersom rölleka innehåller starkt sammandragande ämnen ska den inte ges till gravida.

För husdjur

Ur Hästägarens örtabok: Rölleka finns ofta på gamla betesmarker och hästarna äter den gärna, liksom nötkreatur. Den är bra vid urinvägsbesvär som blåskatarr och används ofta vid feber./.../Röllekans kärlvidgande  egenskaper underlättar blodförsörjning till de perifera blodkärlen, vilket gör växten mycket användbar vi t.ex. strålbenshälta.

Torkad rölleka i vinterfodret är en självklarhet. 25 gram torkad ört per dag blandas i fodret.

Givetvis kan man behandla sår både på hästar och hundar med avkok på rölleka-

Våra höns säger nej tack när jag försöker bjuda dem på färska röllekablad men eftersom rölleka fungerar avskräckande på ohyra kommer jag att blanda in torkad ört i golvhöet och redena i vinter.

För trädgård

Rölleka innehåller ovanligt mycket kalium och även svavel och selen, vilket gör den till en ovärderlig kompostväxt. Jag samlar ihop all rölleka jag kan avvara, hela växtstånd eller ovanjordiska växtdelar och låter dem jäsa i vatten några veckor intan jag blandar in dem i komposten för en extra skjuts  En brunnen kompost med mycket rölleka kan tillsammans med lite komposterad hönsgödel och lite vedaska användas som PK-gödsel på hösten.

Mina biodynamiska odlarkompisar blandar röllekaextrakt i sina komposter och samordnar gärna grönsaker och kryddväxter med rölleka för bättre smak. Den odlade röllekan finns i många färgställningar vilken framgår av bilden nedan.


Så, odla gärna rölleka och framför allt, samla den vilda örten i stora mängder! Häng upp och torka på mörkt och varmt ställe. Förvara torrt och mörkt.


19 kommentarer:

  1. Hva du vet! Det er nesten komisk, men du severer den ene planten etter den andre som jeg hater ;)
    Ryllik som den heter her dro jeg opp masse av i dag. Hadde jeg visste det så skulle jeg spart på de :)

    Den sprer seg omtrent like mye som de andre du har nevnt ;)
    Har du lest Hulebjørnens klan av Jean M. Auel? Hun skriver mye om neandertalene og hva de sanket av urter og blomster.

    Veldig flott det du skriver om!

    Ha det godt

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo då, jag har läst Auels böcker. Intressant att senare forskning bekräftar att hon hade rätt i sina antaganden!

      Radera
  2. Det där med magen har jag snappat upp och lite torkad rölleka finns det allt i en burk, men att växten är så användbar visst jag inte. Nu är det bara ut och samla allt jag kan hitta. Gissar att den är bäst innan blomning.
    Mycket intressant inlägg som jag ska spara.

    Angående vikskärmen i växthuset, så hittade jag den på loppis för ett par år sen, gråmålad med blommigt söndrigt tyg. Har faktiskt bara skurat den och klätt med odlingsväv istället. Det var meningen som ett provisorium och jag har ett jättefint tyg som väntar på att hoppa i ramarna, men jag liksom trivs med den som den är.
    Tror inte det är alltför svårt att snickra ihop en själv om man är sugen.

    Ha det gott och kram
    Anette

    SvaraRadera
  3. Tack för all klokskap! Ska genast praktisera på alla myggbett jag får nu när det är så skönt att trädgårdera långt in på kvällstimmarna!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Du milde vad mycket du kan, det låter jättespännande att göra ett avkok till sårkompresser. Kan man torka och koka med lika bra effekt som färsk? Kram/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Monne, det går lika bra med torkad ört!

      Radera
  5. Olá Laila, postagem fantástica...obrigada por compartilhar
    todas essas riquezas medicinais.
    Um grande abraço, Marie.

    SvaraRadera
  6. Dom bladen känner jag igen. Renasade bort några igår...jag måste prova mot myggbett nästa gång:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. Det här var intressant. Jag har massor med vitblommande vild rölleka i mitt lite ängsliknande parti men också lite rödblommande som jag gissar är någon rest från tidigare odlingar. har alltid tyckt att den är vacker men visste inte hur potent den var. Ska definitivt prova den på myggbett för det är något vi får stora bulor och faktiskt "lider"av i hela vår familj. Tack för mycket matnyttig information!
    Allt Gott! Anna-Karin

    SvaraRadera
  8. Hola Laila!!!

    Siempre encontramos en este bonito espacio cosas importantes, buenas para nuestra salud, es como una farmacia herbolaria!!! Y se agradece, son cosas sanas que nacen por los campos, mas también hemos de saber escogerlas... Conocerlas bien para que no nos hagan daño.

    Siempre es un placer visitar tu espacio.
    Te dejo mi gratitud y mi estima.
    Un abrazo y se muy muy feliz.

    SvaraRadera
  9. Hola Laila!!!

    Siempre encontramos en este bonito espacio cosas importantes, buenas para nuestra salud, es como una farmacia herbolaria!!! Y se agradece, son cosas sanas que nacen por los campos, mas también hemos de saber escogerlas... Conocerlas bien para que no nos hagan daño.

    Siempre es un placer visitar tu espacio.
    Te dejo mi gratitud y mi estima.
    Un abrazo y se muy muy feliz.

    SvaraRadera
  10. Sambon har ett svårläkt exemliknande sår på benet, ska testa avkok på rölleka på det. Någon annan ört som du tycker ska ingå?

    SvaraRadera
  11. Rölleka förknippar jag med barndomen, kanske var jag mera ute i naturen då. Vilken otroligt användbar växt.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Tack för svar :) Ska se om jag hittar vallört någonstans där jag kan plocka.

    SvaraRadera
  13. Helt fantastisk läsning! Jag har alltid gilla röllekan för dess fina torkegenskaper och använt den som dekoration över ett skåp o.dyl. Men att den är så nyttig hade jag förstås ingen aning om.
    Tänk om det fanns möjligheter att se sin egen släkt i rakt nedstigande led 50000 år tillbaka. De' du ;-))!
    Kollade på en rolig sajt härom gången där man kunde se sin verkliga ålder. Jag är 3000 år gammal. Sajten påstod att jag under 3000 års tid har blivit omfödd gång på gång ...;-). Men det är en bra bit kvar till 50tusen...

    Den där fantastiska storyn i början gör att just röllekan kommer jag inte att glömma. Ett genialt, pedagogiskt och didaktiskt grepp över ämnet.

    Ha det gott!
    Anja
    ps
    Jag tackade ja...:-)med darrig stämma...;-)
    ds

    SvaraRadera
  14. Nix...bara hybriden av vallört här. Tror du jag kan använda den eller ska jag hålla mig till röllekan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan använda den odlade varianten!

      Radera
  15. För ett par veckor sedan satt min dotter jämte mig i bilen. Tänkte att hennes hy såg ovanligt fräsch ut. Hon hade blandat sitt eget ansiktsvatten med bland annat rölleka. På två dagar såg hon själv en tydlig skillnad till det bättre. Så här ska samlas rölleka - bland annat :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  16. Ojojoj, vad du kan! Det är alltid lika roligt att gå in på din blogg och få ta del av din örtkunskap. Det där med röllekablad på myggbett kommer jag i håg sen tidigare. Ha det gott! Kram

    SvaraRadera