torsdag 28 juli 2016

Arbete pågår

Johan är klar med målning av innertaket och förbereder som bäst för linoljemålning av vissa väggpartier.


Utanför i stora ekens skugga väntar våra hibiskusar, bastanta träd som har hängt med i över trettio år.


Här och var i köksträdgården väntar frösådda plantor på att få bo i blivande rabatten runt orangeriet.
Vita riddarsporrar


Tvåhundra stäppsalviaplantor som blommat sedan mitten av juni




Ska kombinera stäppsalvia med fjädergräs och miscantus, det senare är lite svårt att få till men jag gör ett nytt försök snart. Fjädergräset stortrivs där jag egentligen skulle ha satt kålplantor...


När jag inte vattnar, vattnar, vattnar, skördar jag, bland annat ringblommor dagligen. Lägger kronbladen på tork och sedan får de dra i olja i ett soligt fönster några veckor. Salvan gör jag någon kulen höstdag när jag skördat vaxkakor som bina byggt. Recept finns under Ringblomma i högerspalten.


Det är gott om bär i år, inte bara vilda utan även de vi odlar. På en liten krusbärsbuske plockade jag nästan tre kilo bär igår.

Gör krusbärsmarmelad med stark chili av alltihop, favorittillbehör till krämiga dessertostar typ Rubiola och populär även i bekanskapskretsen.

Och nej, jag putsar inte krusbären, sköljer bara och tar bort blad och skräp. Ser ingen skillnad mot när bären snoppats. Mixar bären innan jag kokar dem med lika delar ljust muskovadosocker och strösocker i proportionerna ett kilo bär till drygt ett halv kilo socker, en pressad citron och en rejäl näve hackad röd chili, fjolårets Alban från frysen blev det igår.

7 kommentarer:

  1. Så dyktihe dere er! Det blir jo veldig fint. Det orangeriet skulle jeg gjerne hatt her :)

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  2. Ert orangeri är makalöst fint. Oj vad jag blev sugen på den marmeladen och ost.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så fint det blir i orangeriet. Är imponerad av dina frösådder, lyckas sällan med blomfrön, det blir några taniga plantor. Tack för tipset på krusbärsmarmeladen, låter gott.
    Ha en fin dag /Marika

    SvaraRadera
  4. Krusbärsmarmeladen låter väldigt god!! Måste skaffa mig en buske och spara ditt recept:)
    Dina frösådda plantor ser jätte fina ut.
    Ha det gott o Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Så vackert det blir!Fjädergräs, Miscanthus och stäppsalvia kommer att bli ursnyggt ihop:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. 200 plantor Stäppsalvia, det låter otroligt men så har ni en otrolig trädgård och snart ett orangeri - såååå vackert

    SvaraRadera
  7. Ännu finare med det vita taket, det känns större även på bild. Linoljefärg.. ..spännande, det var länge sedan jag blandade men alla pigmenten finns kvar :)

    Kanske missförstog jag men när jag planterar Miscanthus särskilt de med mycket vitt eller mindre sorter så sätter så gör jag en större grop och fyller med sand under och runt plantan. Då etablerar de sig lättare upplever jag.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera