fredag 29 juli 2016

Svartfläcksjuka, mjöldagg - favorit i repris

Får en del frågor om aktuella trädgårdsproblem som svartfläcksjuka på rosor och mjöldagg som härjar just nu på lite av varje. Därför publicerar jag mina recept i repris:

Mot svartfläcksjuka

1 msk äppelvinäger
2 tsk galltvål (finns bland fläckborttagningsmedel i välsorterade affärer, suveränt även mot svåra fläckar på tyg och mattor!)
1 l vatten

Blanda, skaka om och använd direkt vid minsta tecken på svartfläcksjuka. Vid sen upptäckt måste man klippa bort alla angripna kvistar men mina rosor har kommit tillbaka fint nästa säsong men inte sjukan så behandlingen har fungerat bra hittills.

Mot mjöldagg

2 tsk bikarbonat
2 tsk gul såpa
1 l vatten

Vispa ner bikarbonat i fingervarmt vatten. Rör försiktigt ner såpan. Spraya. Kan förvaras svalt i upp till två veckor.

Förutom dessa "akutkurer" brukar jag stärka rosor, fruktträd, bärbuskar mm genom att vattna med åkerfräkenavkok tidig vår och gärna flera gånger per säsong. Hur jag gör åkerfräkenavkok kan du läsa här.

7 kommentarer:

  1. Det er utrolig hva du vet og kan! Galltvål selges hos Claes Ohlson her i Norge ser jeg. Takk for gode råd!

    God helg!

    SvaraRadera
  2. Tack för enkla, billiga och miljövänliga tips!
    //Eva

    SvaraRadera
  3. Har missat receptet mot svartfläcksjuka tidigare, övriga två känner jag till. Tusen tack!
    Kram

    SvaraRadera
  4. I år har jag supermycket svartfläcksjuka på rosorna :(
    Nåt måste göras! Så jag kommer testa ditt recept ;)

    Är ni hemma på söndag? Tänkte komma förbi om det passar :D

    Kram

    SvaraRadera
  5. Tack Laila, dessa recept ska sparas!
    Ha en fin helg i trädgården!

    SvaraRadera
  6. Jag sådde stockrosor i år, så dins tips kan komma att behövas...:)
    Tack !
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. Ja, nu är det tider för bägge åkommor. Galltvål - hoppas jag hittar!
    Kram, Anja

    SvaraRadera