tisdag 27 september 2016

Senblommare

Vid hönsgårdens södersida har Jeanette sått klockranka. Länge växte de redan från början höstfärgade rankorna utan tillstymmelse till blomknoppar. När knopparna väl kom tog det en evig tid innan de slog ut.

De stora klockorna varar bara några dagar


Märkligt nog är knopparna alldeles gräddvita


Foderbladet som sitter kvar när klockan fallit av är allra finast tycker jag.




I orangerirabatten pågår terrassering med torvblock. Bakom stegen syns Johan i gasmask målandes panel. Solrosen har frömumsande småfåglar planterat.





12 kommentarer:

  1. Lyckligt lottad klockranka som har en så fin ställning att klättra på!
    Jag sår klockranka varje år då jag tycker att det är en tacksam och lättodlad klättrare. Kommer igång lite sent, men håller en bra bit in på hösten, tål ett par grader minus. Det finns en vitblommig variant som är helvit/lime inte bara i knoppstadiet utan som helt utslagen också, fast jag gillar nog färgskådespelet. Men jag måste skaffa bättre klätterstöd. Suck.
    Ha det fint
    Marta

    SvaraRadera
  2. Vacker växt väl värd att vänta på :)

    SvaraRadera
  3. Så fin klokkeranke du har! De kan bli så lange og har enorm vekst.

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  4. Klockrankan har jag tänkt att så i flera år men det blir aldrig av ;) När jag ser din fantastiska blomma bara måste jag försöka att komma ihåg att så till våren :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Tjusigt! Köpte ett färdigt exemplar på Sofiero plantförsäljning i våras och den började blomma med några få klockor ganska snart. Sedan hände ingenting så för några veckor sedan flyttade jag den till ett soligare läge och nu när hösten är här börjar den visa jättemånga små blommor. Undrar huruvida jag får glädje av dem innan det är för sent. Har inte så proffsig ställning som du utan den får trängas med annat.
    Ha det gott
    Luna

    SvaraRadera
  6. Nu måste det bli av att så klockranka, den är ju så snygg! Ska det vara såna här varma höstar i fortsättningen gör det ju inte heller nåt att den är "seg".
    Bra idé med torvblocken. Tror jag ska låna den till vår slänt runt växthuset. Tack för tips!
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  7. Klockrankan är riktigt dekorativ. Och ni har inte slagit av på arbetstakten, skönt att kylan tycks dröja.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Tänk att få bo den hönsgården med en så härlig grön fond :) Har aldrig prövat klockranka men är djupt imponerad av rundeln de brukar ha hos Mandelmanns. Men även hos mig behövs stöden först. Snygg terrassering vid orangeriet. Ser ut att bli en väldigt vacker plantering.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  9. Vilken sirlig skönhet, hoppas hönsen värper extra bra med den utsikten! Så fint ert orangeri blev! Må så gott! Kram Lotta

    SvaraRadera
  10. Klockranka har jag haft flera år i rad, men lyckas inte få dem att blomma. Kanske står den på fel ställe. Så fin. Ha det gott / Marika

    SvaraRadera
  11. Olá amiga, que felicidade para seu país receber a visita
    do Papa Francisco...
    Amei as flores lindíssimas, muito bem cuidadas!
    Obrigada pela visita carinhosa, doce abraço!
    Marie

    SvaraRadera