fredag 21 oktober 2016

Stretar på

Det osannolika höstvädret fortsätter och vi också.

Ännu mera fjädergräs


Två violkungsljus som vi fick i augusti av Veronica med bloggen Sanda Cottage har också fått flytta från barnkammaren till organgerirabatten. Något har tuggat små hål i bladen men i övrigt är plantorna fina och det ska bli spännande att se dem blomma nästa sommar.


Inne i orangeriet har Johan förberett för lampor över krukväxterna vid fönsterväggen genom att spänna upp en vajer under taket en bit in. 


Över matbordet har han satt upp vår gamla PH-lampa, den har hängt med i 40 år och svävar nu som en blomma över det sex gånger äldre slagbordet.


Då och då tittar solen fram här och målar upp fina vyer.


Lönnen börjar släppa sina löv, snart dags att ta fram gräsklipparen med uppsamlare och tillverka finfin lövkompost.


Dagens blombild får bli krassen som objuden slog sig ner i kompostbingen och som producerar osannolika mängder knallröda blommor. En glädjespridare!

21 kommentarer:

  1. Härligt med PH-lampa och gammalt slagbord. Det är så det skall vara i ett riktigt hem.
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Så flott det er i orangeriet ditt! Jeg kan tenke meg at plantene trives godt der. Fin lampe også.

    God helg!

    SvaraRadera
  3. Förälskade mig i bilden med lönnen med de gula bladen på gräsmattan, så ljuvlig :) Det blir fint att blanda gammalt o "nytt", härligt när saker finner nya placeringar :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Oj vilken härlig miljö att streta runt i;) Som ni sliter blir det kanske skönt med första frosten. Samtidigt som man är glad för varenda spadtag man gjort när våren väl kommer.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej Laila!

    Så otroligt vackert med massplantering av fjädergräs, det där skulle jag gärna ha, måste fundera var det skulle vara lämpligt. Du har hur som helst planterat in idén i mitt huvud.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Fjädergräs i massplantering var läckert. Sen låter det så härligt med lövkompost. Synd att inte fler ser värdet av att ha tillgång till höstlöv ;)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  7. A plantação de agrião está muito apetitosa...aqui em meu país tem o nome de capuchinha!!!
    Doce abraço, Marie

    SvaraRadera
  8. Så läckert med allt fjädergräs! Juste när man kan blanda allmoge och prima design. Här har vi lagt av med projekt för säsongen.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Det ser så fint ut hos er!
    Skönt att ni också fått lite duggregn som vi, inte för att det räcker men man får va glad för det lilla.
    Bina är klara här med och vi får hoppas att dom klarar vintern.
    Få se om jag får Börje att köra gräsklipparen över löven, skulle vilja ha lite fin lövkompost.
    Kram på er
    Mariana

    SvaraRadera
  10. ¡Hola Laila!!

    Veo que es otoño también como aquí en España, mas se ve tan lindo tu huerto! Y es que lo tenéis muy bien cuidado está precioso con esas plantas verdes y otras que florecen.

    Es un gusto pasar por tu casa, se siente la belleza el trabajo bien hecho, la frescura de la tierra en el jardín y en calorcito de la casa, es todo un placer, amiga.

    Un abrazo, mi gratitud y mi estima.
    Feliz semana.

    SvaraRadera
  11. Nu ser jag hur det ser ut när min bild breder ut sig. Jisses, det ser ju inte klokt ut! En idé som dök upp är att det ev kanske blir så när jag väljer vilken bild som ska visas när jag (eller nå´n annan) länkar. Alternativt att det blir så när jag INTE väljer bild. Jag forskar vidare i ämnet.
    Jag är i Sthlm 1:a advent. Kan jag komma förbi en snabb sväng på söndagen (fm) innan jag åker hem igen?
    Kram Eva Linnea

    SvaraRadera
  12. Vacker höst och så härligt med krassen. Mycket ni har att se fram emot till våren, hur allt tar sig ut kring orangeriet.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Man vinner mycket på att fixa och dona på hösten. Jag gör alla större förändringsarbeten då, resten av året har jag fullt upp med underhåll. Och det är så mysigt att komma in i värmen, i huset eller orangeriet när man har varit ute och jobbat i rusk och duggregn.
    Blir nyfiken på fjädergräset, vet inte hur härdigt det är. Funkar det, är det ett måste.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gräset heter svansfjädergräs, Stipa tenuissima, och är åtminstone härdigt till zon 3, vet inte hur det går här i vinter men håller tummarna! Annars var det väldigt lätt att lyckas med frösådden, frö från Weibulls, sådde i mitten av mars i såpottor, nästan alla fröna grodde, satte ut i köksträdgården i början av juni i väntan på orangerirabatten och har vattnat med nässelvatten.

      Radera
  14. Otroligt så fint ert orangeri är.
    Jag blir så imponerad vad duktiga ni är.
    Fjädergräset är så fint undra om det är härdigt hos mig i zon 5. Skulle gärna vilja ha det.
    Visst är det en fantastisk höst. Vi har inte haft så många nätter med kyla.
    Här ute i sommarstugan så har det bara varit en natt med minusgrader.Men otroligt nog så har de träd ock buskar som skall få en fin höstfärg inte frusit så de har fått sina färger.

    Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte att fjädergräset är härdigt i Zon 5, vet inte ens om det är härdigt här i zon 3 på gränsen till 4. Det lär visa sig. Men om man kan så tidigt är det en trevlig ettåring, mycket lättodlad!

      Radera
  15. Vi er virkelig imponert over hvordan dere står på. Jeg skjønner nesten ikke hvordan du rekker med alt !
    Bedet utenfor orangeriet blir virkelig fint, likte det gresset :-) Nå får jeg lov å belaste benet noe og livet blir litt enklere, Ser fram til å kunne gå uten krykker, da blir det enklere å komme seg rundt i hagen.
    Nyt høstdagene.
    Eirin

    SvaraRadera
  16. Ni jobbar på, vad trist att ryggen krånglar :(
    Men så fantastiskt fint det blir :) Övervintrar fjädergräset hos er ? Här har jag inte lyckats, vet inte vad jag gjort för fel. De enda som övervintrat är de som stått i kruka i växthuset. Jag tycker de är så himla snygga och skulle vilja ha ett stort sjok, som det ni planterat där. Blir ett nytt försök helt klart. Ha det fint! Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom det är första året jag har fjädergräs vet jag inte om det klarar vintern. Vi får se, klarar det sig inte kommer jag att så igen, älskar det!

      Radera
  17. Hej Laila,
    Det var länge sedan jag var inne på din blogg. Måste nyfika lite hur det har gått med din stora perennplantering. Orangeriet verkar ju i alla fall vara klart. Ser väldigt proffsigt ut.

    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera