fredag 2 december 2016

En charmör

I somras började det krylla av leopardsniglar i vår trädgård. Enstaka ex har vi sett under ca 10 år, främst vid och i jordkällaren. Men nu fanns de plötligt överallt och i mängd.


Vissa kvällar under augusti när vi gick på jakt efter mördarsniglar, åkersniglar, trädgårdssnäckor, stötte vi på fler leaopardsniglar än spanska skogssniglar!


Det var hög tid att inhämta kunskap om denna vackra och harmlösa snigelart. Jag blev både charmad och fascinerad.

Limax maximus, leopardsnigeln (jag föredrar att kalla den så och inte pantersnigel eftersom pantrar egentligen är svarta varianter av leoparder eller jaguarer och eftersom dessa sniglar är klart leopardmönstrade) är en ganska ny art i Sverige, kom tydligen ungefär samtidigt som den spanska skogssnigeln och antagligen på samma sätt. Leoparderna äter främst dött växtmaterial men vi har sett dem ge sig på och käka upp levande spanska skogssniglar vilket bekräftas av norska snigelforskare. Ska man vara petig är det alltså dessa sniglar som är de egentliga mördarsniglarna! Spansk skogssnigel mumsar i sig döda släktingar men också snigelägg, t.ex. ägg från leopardsnigeln, men vad jag vet ger den sig inte på levande sniglar.


Leopardsnigeln hör till släktet kölsniglar och kan bli uppemot 18 cm lång.

Den är tvåkönad men kan inte befrukta sig själv utan måste leta reda på en kompis och sedan vidtar en fascinerande akt. Nedanstående bildserie har jag fått låna av Elizabeth Magnusson Rune med bloggen radhus-liv.blogspot.se  (Tack!)


Den ena snigeln har tillverkat en lång slemsträng som den satt fast på en vägg och hänger i. Den andra snigeln slingrar sig runte den första.


När de har ett stadigt grepp om varandra skickar båda ut sina spermieledare



som slingrar ihop sig


Så småningom blir nederdelen av sädelsledarna klockformade och på något sätt sker utbytet av sädesceller i klockorna, riktigt hur det går till har jag inte lyckats hitta information om.



När utbytet är avklarat drar de in sina respektive spermiepaket i kroppen där befruktningen av äggcellerna sker.


Den ena snigel ger sig av


medan den andra som stått för fasthållningen käkar upp sin slemsträng innan den knallar iväg.

Visst är det fascinerande!

Fler inlägg på veckans tema i Blommig Fredag, "en charmör", hittar du här.

20 kommentarer:

  1. Wow, vilka bilder!!! Jag hade ingen aning om att det gick till på det sättet, tack för kunskapen. Jag har sett enstaka leopardsniglar här och de välkomnas! Vi fick köra upp ca 5 ha höstraps för att åkersniglarna ätet alldeles rent och då hade vi ändå kört ut slux! GRRRRR. Trevlig helg! Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Vilken grej, tack för infon :) Och tack för gratulationerna :)

    SvaraRadera
  3. Men! Vilka underbara bilder och fascinerande kunskap! Ska vara en lärarinna att förmedla sånt så ingående ;)

    Vackra djur som jag behandlar med silkesvantar tillskillnad mot de andra :D

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hvilken kunnskap du har!

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  5. Hjelp!
    Den (de) sjarmerer ikke meg...

    SvaraRadera
  6. Ja det må jag säga.....:) Så otroligt faschinerande, det var vansinnigt spännande att få läsa detta - tack! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. Charmör, njaa, men intressant och bilderna är helt underbara. Många tack! Nu vet jag mycket mer om de där nykomlingarna i vår trädgård.
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Leopardsniglarna har inte ökat hos mig utan är ett fåtal som syns mest i komposten. Ser inte så mysiga ut på bilderna men i verkligheten har jag inget emot dem.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Fascinerande biologilektion! Du är en sann lärare du Laila. Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  10. Tack för kunskapen du förmedlar Laila! Från och med nu heter den leopardsnigel och inget annat.

    Kram!

    SvaraRadera
  11. För de läsare som vill se alla mina bilder och originalinlägget varifrån bilderna är lånade, välkomna till min blogg: http://radhus-liv.blogspot.se/2012/07/parande-leopardsniglar-mating-leopard.html
    Inlägget från juli 2012 alltså o taget på södra Öland på vårt sommarställe.

    SvaraRadera
  12. Intressant läsning. Har sett det på flera ställen att leopardsnigeln ska vara en bra snigelbekämpare.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  13. Tack för att du delar med dig av dina kunskaper och den fascinerande bildserien! Det är så intressant att få lära sig nya saker om naturen omkring oss.
    Såg själv för många år sedan två åkersniglar(?) som parade sig på marken. De skickade båda ut sina spermieledare så de bildade en spiral lodrätt upp i luften. Tyvärr hade jag ingen kamera tillhands, för att kunna ta en vacker bild av parningen.

    SvaraRadera
  14. WOW vilket inlägg och bilder!! Mycket intressant:) Började lägga märke till dom för två år sedan, men jag kan inte påstå att vi har många.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  15. Nja, charmör är pantersnigeln inte i mina ögon. De har funnits i vår trädgård länge och i relativt stora mängder och jag kan inte påstå att jag är överväldigad. Varje gång jag får syn på att de parar sig håller jag på att få hjärtattack, våra pantrar gör det nämligen på backen eller på murar på ett tämligen traditionellt sätt, men det tar någon sekund att inse att det är två sniglar och inte en "ny" bamseart eller en död orm. De är ju jättestora i sig.
    Sedan stämmer det inte att de inte äter levande växtdelar, det gör de visst, hur mycket, låter jag vara osagt, men jag har sett dem klängandes på perenner, fr a på våren. Jag är även tveksam till deras förmåga att bekämpa de spanska mördarsniglarna, några enstaka händelser gör liksom ingen skillnad.
    Jag är inte är sådan som vanligtvis ifrågasätter forskning, definitivt inte naturvetenskaplig sådan, men när ens egna erfarenheter inte bekräftar det sagda, blir man lite undrande. Men jag önskar av hela mitt hjärta att de har rätt.
    Ha en fin andra advent
    Marta

    SvaraRadera
  16. Ett rakt igenom charmigt inlägg i alla fall.
    Dock kan jag tycka att det finns något oroande över en art som helt plötsligt förökar sig så kraftigt.
    Jag har också dessa "charmörer" i enstaka exemplar och brukar leda dem till skogen, artigast.

    Kram, Anja

    SvaraRadera
  17. Nja, charmörer har jag svårt att se dom som, men det var väldigt fascinerande inlägg!!

    SvaraRadera
  18. Vilken underbar bildserie även om jag tycker sniglar är lite slemmigt otäcka.
    Bra och informativt inlägg.

    Önskar dig en härlig tisdag!

    SvaraRadera
  19. Vi är nog flera som sett leopardsniglarna äta växter, så jag vet inte om jag riktigt ser charmen hos dem. Men fascinerande parningsakt, det har de!
    http://vardagsnjutning.blogspot.se/2016/12/en-reslig-och-valsmakande-charmor.html

    SvaraRadera
  20. Har hört talas om att även pantersniglarna setts dyka upp i mängder, men här syns bara enstaka exemplar än så länge. I somras flyttade jag en bamsig till ett ställe med många små mördarsniglar. Tänkte att den kanske kunde finna sig i att ha ett nytt revir där.
    Verkar vara en synnerligen komplicerad process att befrukta äggen. De första bilder jag sett på detta. Verkligt intressant!
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera