fredag 9 december 2016

Något nytt? – Nix!

Här händer i stor sett ingenting. Alla projekt står stilla på grund av Vinter.

En hel del av den enorma jordhögen finns kvar.


Nyaste rabatten behöver påfyllning


Orangerirabatten likaså. Själva orangeriet väntar på att få innergolv lagt och murar målade. isolering av verandan får vänta till våren. Allt är som vanligt. I stort sett.

Men om jag tänker efter och släpper de stora projekten så planerar jag faktiskt några nyheter. Har bestämt mig för att odla färre grönsaker nästa år och i stället satsa på sommarblommor. Tänker mig en köksträdgård med mest bladgrönsaker, vitlök, kryddväxter och potatis och en explosion av färger!
Massor av krasse


och givetvis de mörkröda, s.k. svarta solrosorna men också mycket annat aldrig prövat förr.


Till exempel ska jag försöka så en massa stockrosor!



En annan nyhet är att jag inte kommer att så några egna tomater utan köpa plantor hos Lisa med Lisas Trädgård!

Fler inlägg på temat "Något nytt" hittar du Hos Hélena med Bland rosor och bladlöss .

16 kommentarer:

  1. Har ju dock sett att det hänt en hel del hos er ändå i år. Jag ska inte heller så tomater för de köpta småplantorna ger skörd mycket tidigare.
    ha det gott!
    Luna

    SvaraRadera
  2. Håller med Luna! Även om det står still nu så har det hänt grejer innan... Visst är det härligt att odla ätligt men rätt många grönsaker är ganska svåra att få bra resultat från. Din strategi låter spännande. Och faktum är att potatis blommar otroligt vackert :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Ja, jeg skal heller ikke så flere tomater, for det er bedre å kjøpe de som ferdige planter. Sommerblomster skal jeg også så mange av :)
    Blomkarse/krasse er så fine.

    God helg!

    SvaraRadera
  4. Aj,aj! Nu glömmer du visst allt nytt som du/ni har fått under sommaren/hösten :-)!
    Det låter annars väldigt härligt med sommarblommor i en färgexplosion :-)!
    Smart att köpa färdiga tomatplantor - vi har att göra även utan att så allt själv. Dock bor jag lite väl långt ifrån Lisas trädgård så att det får bli som det brukar hos oss: Jag sår själv - men inte så många.
    Ha det fint! Kram, Anja

    SvaraRadera
  5. Rätt tänkt!

    Mycket sommarblommor är verkligen en kick för själen. Och stockrosor :D
    Lite synd att de oftast inte blommar första sommaren men jag satte i somras och innan det blev vinter och krukorna undanplockade och skyddade så hade det blivit ett gäng småplantor men alla kan ju inte bo kvar här :)

    Du kan få adoptera några ;)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket gärna! Jag har gott om plats som du ju vet!

      Radera
  6. Glömde... har du verkligen lagt upp din länk hos Hélena?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Veronica, hade nog missat något led i länkandet! Åtgärdat!

      Radera
  7. Spännande med "omvandlingen" till mer flärd i trädgården ;) Ha det gott och GOD JUL och GOTT NYTT ÅR önskar jag dig och Johan. Vi hörs och ses i januari. Stor kram

    SvaraRadera
  8. Lite förvånad blir jag över att du drar ner på grönsakerna men din nya köksträdgård med blommor kommer att bli jättefin. Härliga stockrosor.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gotlandsdelen av familjen har egen trädgård numera, det är sex munnar mindre att mätta!

      Radera
  9. Du är så välkommen till våren Laila :) Det ser jag fram emot. Ni har ju hunnit så mycket i år så ta du igen dig med all rätt :)Bra med vinter ibland... Så fin verandan blev med nya fönster!
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  10. Men ... hos er händer det ju alltid något nytt tycker jag! Byggnader och nya planteringar, jätteprojekt som kräver stora arbetsinsatser.

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Är väl på tiden att ni tar det lite lugnt! Ni har ju jobbat som små blå hela säsongen tycker jag :) Ser fram emot att titta på alla vackra sommarblommor hos dig senare :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  12. Du har ju presenterat nyheter hela sommaren, kära vän!
    Idag ser jag en ny rabatt dessutom.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  13. En jordhög är ju rena guldgruvan det skulle jag vilja ha liggandes också. Tänk att bara kunna gå och hämta några jordkärr och fylla på där det behövs.
    Men jag förstår att arbetsglädjen tar paus ibland också.
    Och som du skriver jorden finns ju kvar.
    Ni har ju gjort så fantastiskt mycket nytt detta året så det räcker ett bra tag framåt också.

    Härligt med så fina färger på blommorna.

    Ha det gott

    SvaraRadera