tisdag 21 februari 2017

Bävergrannar!

På sin morgonsväng med Tim häromdagen stötte Johan på ett bäverläger i en av våra många våtmarker.

Själva boet syns snett bakom björken i mitten av bilden. Välskyddat med hydda av ris och ingång under vatten.

Runt omkring fanns färska spår av pågående arbete:



Ett bäverpar håller ihop hela livet och i maj föder honan upp till fyra ungar. Dags att spionera på dem i juni?

Bäverbilderna visar ett snöfritt Fagerdala men i morse var världen vit igen. Ingången till hönsgården:


Igår jobbade jag i trädgården hela dagen, klippte bland annat ner stäppsalvior och blåsvingel. De nya kompostbingarna börjar fyllas så smått men nu blir det avbrott en tid, i morgon hotar smhi med 15 cm snö.

Får i stället ägna mig åt bokslutsarbete och bevakning av alla frösådder. Mest perenner och några chili (tack Anja!) än så länge. I ett par lådor har det börjat gro, de står nu under växtbelysning som skapar ett rosalila skimmer i hela matsalen...


Min dator mår ganska dåligt sedan en tid och på torsdag bär det iväg till doktorn. Inläggning över helgen, sedan hoppas jag att alla buggar och besvär är borta. Dessutom krånglar bredbandet, ofta ingen internetanslutning och vi kan inte titta på tevesändningar i realtid.  Ansvarigt bolag ska skicka en snubbe men det kan ta tid. Håll tummarna!

11 kommentarer:

  1. Åh tänk om du får se de små bäverungarna:) Jag har sett en bäver en endaste gång, en häftig upplevelse.
    Hoppas du slipper snön.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att du är igång igen i trädgården. Ja nu är vintern tillbaka minsann. Fy så trist när tekniken inte funkar. Jag håller tummarna!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Bevere er flotte dyr! De finnes rundt her også. Det sees godt i naturen når de har felt ned trær :)
    Det er meldt om snø her også.

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  4. Godmorgon laila,

    Kunde det inte ha räckt med snön som kom i går? Nu späs det på ordentligt igen :o
    Daggfunkian satte jag direkt i såjord inne i orangeriet under växtbelysning och faktiskt har det kommit upp små prickar!
    Jag satte Chokladskäran där inne oxå och 3 av 5, svindyra, fröer kom upp och 2 av dem har nu dött. Så den enda jag än så länge har kvar blir dyrare än att köpa i affären!!
    Första vintersådden av Verbena tog jag in men de började inte gro så de åkte ut igen. Men i nästa låda som jag haft ute har det nu tagit fart :D

    Alla andra vintersådder har fått flytta ut till det lilla växthuset i väntan på våren.

    Kram på dig!

    //Veronica

    SvaraRadera
  5. Att få se bäverungar skulle vara helt underbart. Har sett vuxna bävrar några gånger men aldrig några småttingar. De är ju rätt skygga men deras framfart avslöjar dem ganska väl :)
    Hoppas datorn får adekvat behandling och bredbandet likaså.
    Snöoväder här också. Burrrrr
    Allt Gott! Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Ja, kära Laila! Är det inte det ena så är det - det andra, sa flickan...;-)
    Bävergranne längre ned på området har vi också.
    Och vädret ungefär så där som hos dig. Nattens snö börjar dock redan smälta bort.
    Håller tummarna för allt!
    Kram, Anja

    SvaraRadera
  7. Bävrar är väldigt spännande, fantastiskt att de kan fälla träd så pass stora :) Vi har i natt också fått lite snö men jag hoppas att det försvinner snart, nu vill man ju börja i trädgården ;) Bredband, internetuppkopplingar o datorer är ett ständigt irritationsmoment här :( Hoppas att det löser sig för dig. Kram/Monne

    SvaraRadera
  8. Låter som ischiasen blivit bättre?!?!? Det är väl skönt tänker jag.

    Vi har en hel del bäver runt här också de verkar ha kommit tillbaka igen. Solen sken här också igår men jag gick mest runt och funderade och fotade :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  9. Hej Laila :) Nej, presenterna beror inte på att jag har fyllt år..jag bara fick dom ändå. Sånt är mysigt :) Och ja, mamma dog för tidigt tycker jag, bara 67 år gammal. Kramar

    SvaraRadera
  10. Det där rosa ljuset känns bekant, fast idag skiner det även vackert utanför fönstret.
    Så spännande med bävrarna och möjligheten att få se ungar dessutom. Jag trodde nästan bara de höll till norrut, men läser att Anja också har.
    Hoppas allt tekniskt krångel löser sig snabbt.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Så du har redan varit i gång i trädgården. Oj!
    Vi har också fått snö. Det blir mest pyssel inomhus och en och annan promenad. Skönt det också:)
    Hoppas du får ordning på nät och dator!
    Ha det gott!

    SvaraRadera