torsdag 23 mars 2017

Hur gullar man med snödroppar?

Min kärlek till snödroppar är obesvarad! då och då sätter jag ett gäng. Första våren blommar de snällt, andra våren


är de pyttesmå om de överhuvudtaget kommer. Året efter - nada. Vad ska jag ge de här stackarna för omvårdnad för att de ska vilja stanna kvar i min trädgård?


Något som jag lyckas bättre med är iris, här 'Katherine Hodgkin'. Redan på g i söderrabatten! Men tjälen är envis här och håller fortfarande stora delar av trädgården i ett järngrepp. Nu ska vi få sol och värme en tid och jag inser att jag måste skugga rosorna så att de inte hittar på några dumheter!

10 kommentarer:

  1. Ställ din fråga till Birgitta i Glädjekällan. Det hon inte vet om Galanthus är inte värt att veta;-)!

    Kram, Anja

    SvaraRadera
  2. Har du kjøpt løk på høsten som du har plantet? Det sies her at snøklokker skal deles/plantes når de er grønne og er ferske.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  3. Hoppas du får dem att trivas. Här är de bäst där snön försvinner allra först och solen värmer tidigast.
    (Är du fortfarande intresserad av murrevan, mejla mig)
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Önskar att jag hade ett svar men det har jag inte dessvärre, jag har liknande bekymmer som du. De återkommer men sprider sig inte.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Hei. Noe svar har jeg ikke. Men når de er ferdig med å blomstre, deler jeg de. Håper du får de til å trives. Ønsker deg en fin kveld.

    SvaraRadera
  6. Har nog inget tips har nog bara haft tur tror jag när det gäller snödroppar och små irisar har jag ingen erfarenhet av alls.
    Anjas förslag om att fråga Birgitta håller jag med om.
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  7. Har ingen aning om vad du gör för fel" men jag har aldrig planterat lökar, bara "färska" blommor. Har genom åren vunnit krukor med snödroppar som andra grävt upp och krukat från sina trädgårdar, så kanske det är "grejen" färska redan blommande plantor? Hoppas du kan få svar av någon kunnig, Birgitta (glädjekällan) kanske?

    SvaraRadera
  8. Jag har planterat snödroppar för flera år sedan och blir glad om de huvudtaget blommar. Vilken otroligt fin iris den skall jag försöka få tag i.

    Ha en riktigt fin helg.

    SvaraRadera
  9. Precis som de flesta lökar ska snödroppar helst vara i vila. Att plantera 'in-the-green- för bättre överlevnad är en myt. Däremot är lökarna väldigt känsliga för uttorkning.

    De trivs bra i lite tyngre, fuktighetshållande jord där pH inte är lågt utan neutralt eller över.

    Hoppas du får igång de för det är ett härligt vårtecken :)

    Carina

    SvaraRadera
  10. Har samma problem med snödroppar, har satt lökar många gånger som inte kommit upp. Förra året fick jag en sändning med färska snödroppar som Merja hade grävt upp i sin trädgård. För första gången kommer de upp. Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera