onsdag 29 mars 2017

Vårsnö fåragö

Ett uttryck som skvalpat i bakhuvudet sedan min barndom dök upp i morse när det började snöa stora fina flingor. Hoppas att det stämmer att snö så här års är lika bra för trädgården som fårgödsel!


Det snöar fortfarande även om det inte syns på bilden, snön blir vatten när den landar eftersom tjälen släppt efter de senaste dagarnas värme. I förrgår åkte grillen fram.


Men idag blir det varken grillande eller rensande i Äppeldalen. Har tänt en brasa i tälgstensspisen och roar mig med bokslutsarbete när jag inte fixar till en


pumpasoppa med ingefära och färsk gurkmeja. Varning: man blir illgul om fingrarna av gurkmeja och det går inte bort med tvål och vatten. Hoppas det blir gott i alla fall, gurkmeja lär vara en läcker hälsobomb!

9 kommentarer:

  1. Det där uttrycket har också fastnat i huvudet på mig och jag har alltid undrat vad det egentligen betyder. Fåragö kan vara bevattning av böndernas nyplöjda fåror eller gynna gräset så fåren får mat men jag tror du tolkar det rätt - snön som faller på våren är lika god för marken som fårgödsel.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Här har det regnat lite på förmiddagen så man behövde inte få dåligt samvete för att trädgården förbisågs idag :) Sista bilden ser helt ljuvligt färgsprakande ut. Skicka din adress till mig så ska jag skicka några nunneörtknölar till dig :)Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Hei. Det har jeg ikke hørt om før. At snøen som faller om våren gjør godt. Gurkemeja er ikke lett å få vekk. Det har jeg vært ute for. Her har vi vår. Godt å være ute i hagen. Ønsker deg en fin dag. Hilsen Hanne-Lise.

    SvaraRadera
  4. Jeg tror det finnes et lignende ordtak her i Norge også, men jeg kommer ikke på hvordan det var... :)
    Gurkemeie er veldig sunt ja, og det bør vi nok bruke mer.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  5. Kul att få i sig lite "bondepraktika". Dessa sägnen har har säkert mycket klokskap i sig.
    Idag är det fantastiskt väder ute. För ovanlighetens skull är maken ute och jobbar medan jag sitter inne och vill inte ut. Jag förbereder mig mentalt för ett märkligt samtal som kommer i morgon förmiddag. Känner mig lite paralyserad och funkar inte så bra just nu. Inget allvarligt men mycket omvälvande.
    Ha det gott!
    Kram, Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste ju kommentera även soppan. Är själv inne på en sopperiod (räcker i två dagar så slipper man stå vis spisen varje dag;-)!)
      Låter väldigt gott ditt kok, men hur får du tag i färsk gurkmeja? Och ja, den anses vara hur nyttig som helst !
      /A

      Radera
  6. Stämmer precis, all nederbörd behövs nu. Så fint ert orangeri är placerat.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken god soppa du gjort. Har smakat pumpasoppa en gång för flera år sedan, och det var en smakupplevelse.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Det uttrycket har jag aldrig hört :) Men soppa gillar jag. Tack och lov finns färsk ekologisk gurkmeja på den lokala coop-butiken :) Jag försöker stoppa i mig en bit på några centimeter varje dag. Skär oftast bara bort ändarna pga färgningen.

    Nu fick jag svårt att välja... pumpasoppa eller pumpagnocci?

    Kram, Carina

    SvaraRadera