fredag 28 april 2017

En lång att-göra-lista

Usch ja. Det var alldeles för lätt att komma på vad mitt bidrag till Blommig Fredag tema "Arbetsinsatser" skulle innehålla.


Men först en bild som visar veckans vädersituation. Ur molnen kommer då och då regn/blötsnö/hagel men av någon anledning försvinner de på kvällen och lämnar fritt spelrum för nattfrost med i snitt fem minusgrader.


För närvarande ägnar jag mig åt att bli av med flishögen. Hoppas slippa rensa ogräs här utanför stängslet i år. Lägger ett lager tidningar och sedan på med flis.


 Klart på västsidan, fortsätter idag runt hörnet därborta och även bakom lilla växthuset.  Klar någon gång i eftermiddag. Först måste jag städa hönshuset när hönorna värpt klart för dagen.

Nästa uppgift är att få ut kålplantorna som växt sig stora och fina i miniväxthuset inne i orangeriet.


Med tanke på de kalla nätterna måste de få bo i fiberdukstält, den här kallbänken bredvid dagliljor och tulpaner blir bra. Först kompost och lite naturgödsel, sedan vattning och plantering och tältbygge. Sedan är det nog kväll.


Även andra plantor i miniväxthuset tjatar om att få komma i jord. Här kantnepetan men då måste jag först fylla på rabattjord från högen bredvid fliset, kanske måste jag får till ett fibertält över östrabatten också? Helgens jobb.


De återstående vedstockarna väntar på att klyvas men Skogshasse har lånat Klyven så det dröjer nog.


Glasen i stora växthuset måste tvättas in- och utvändigt, kanske äldsta barnbarnet hinner hjälpa mig med det? I mitten av maj måste det vara klart för då hämtar vi tomatplantor hos Lisas Trädgård.


I orangerirabatten återstår att terrassera med resten av torvblocken och själva orangeriet måste målas och kalkas utvändig och där inne ska vi kalka murar och lägga tegelgolv...


Och sen är det verandan som ska isoleras och paneras och målas invändigt och torpets rödfärg behöver fräschas upp med mera med mera...

18 kommentarer:

  1. Oj. Där blev jag lite matt. Tänk å mycket det ser ut att vara när man lägger upp allt framför sig och glömmer att se på sådant som är gjort.
    Men fint kommer det att bli - ta inte ut dig bara!
    Och ha en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  2. Ajajaj, nu satte mitt dåliga samvete in....vad flitig du är och så fint det blir! Nu ska jag gå ut och så mina kålplantor, när vi odlade kål storslaget sådde vi alltid första april :-) På återseende! /Lotta

    SvaraRadera
  3. Ja, det er ikke vanskelig å lage lange lister over det en har å gjøre ute nå, når en aldri får kommet i gang :(

    Torvblokker skal jeg også kjøpe i år. Det ser veldig fint ut!

    God helg!

    SvaraRadera
  4. Ja du,långa att-göra-listor är inte svårt att göra. Men på något sätt lyckas man för det mesta att klara av det :)Jag har börjat med att rostskyddsgrunda bron och du milde vad tidsödande o jobbigt men det SKA göras ;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Aj,aj! Där har du att göra! Du tänker väl att vara rädd om ryggen? Vårbruket kräver sin kvinna och vi lär inte vara sysslolösa någon av oss på ett tag ;-)!
    Jag trodde inte att du väntade på bilden med en gång så att jag började städa inne när vi la på lurarna.

    Ha det gott!
    Kram, Anja

    SvaraRadera
  6. Listor kan vara bra, men också stressande. Nu försöker jag minnas ändå, fast när jag är ute påminns jag ändå om något jag glömt. Försöker tänka: 'Det gör jag nog i sinom tid.'
    Nu är det omskolning, utesådder och nya innesådder som pockar. Försöker ha ett rullande schema.
    Var rädd om dig!
    Kram Luna

    SvaraRadera
  7. Våren är en bråd tid men jag kan känna mig rik samtidigt när det finns så mycket att välja på och man har en stor flishög eller annat att ösa ur och alla torvblock du har ... och .. alla plantor och ...
    //Helene

    SvaraRadera
  8. Ja den listan var lång, tänkte precis skriva en själv men jag delar upp det i veckor, annars känns det övermäktigt. Vädret är verkligen mysko och idag är det för kallt att jobba ute för mig.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Jeg er imponert!! Du står virkelig på og jobber, og alt du får gjort. Pass på ryggen:-)
    Det blir virkelig fint i grønnsakshagen og drivhuset.
    Her er det omtrent like kaldt om nettene som hos deg.
    Vi får håpe på varme i mai.
    Eirin

    SvaraRadera
  10. Ja, det gäller att förhålla sig till allt som ska göras. Idag tänkte jag på det på jobbet. Citerar Tomas Tranströmer "Du blir aldrig färdig, och det är som det skall".
    Kram och hoppas vi får fint väder till helgen så vi alla kommer en bit på väg;)

    SvaraRadera
  11. Väderbilden är på pricken aprilväder! Dramatiska moln och en blek sol. Det var intressant att läsa din lista över arbetsinsatser och många var dom. Så fina dina kålplantor är. Så fina är inte mina men jag sådde dom nog lite sent. Smart med flis mot ogräs.

    Ha en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  12. Arbetsuppgifter saknas inte när man har trädgård. Att sedan vädret varit allt annat än trevligt gör att vårarbetet inte flyter på som det brukar.

    Vi behöver inget gym i alla fall!

    Kram!

    SvaraRadera
  13. Mmm... ingen rast och ingen vila ;) Egentligen är det konstigt att vi fortsätter men nånstans är det ju så fint när det är klart. Och åtminstone jag är såå nöjd.

    Väderbeskrivningen var på pricken vad som hände hos mig förra veckan. Vareviga kväll klarnade upp...

    Ha en fin valborgshelg! Carina

    SvaraRadera
  14. Det ser så snyggt och välordnat ut hos dig. Och det blir ju inte så av sig själv. Gillar stängslet, riktigt snyggt.
    Ha en trevlig Valborg /Marika

    SvaraRadera
  15. Du milde himmel! Sikken en liste så lang. Men jeg kender det fra mig selv. Hver gang du krydser et projekt af på listen, kommer der to nye til. Måske er det bare vores have-skæbne, og vi må jo kunne lide det, eller?

    God arbejdslyst!
    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  16. Puh, jag blir alldeles andfådd av din att-göra-lista, frågan är om det inte kom en svettpärla i pannan också.
    Trädgårderande handlar mycket om logistik det är då ett som är säkert.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  17. här i norr ligger ännu snön över det mesta av trädgården, men jag känner pulsen öka sedan jag läst allt som finns att göra hos er.
    I och med att snön nu försvinner så finns ju liknande arbetsuppgifter här hos oss också.

    Det var härligt att se snöfria vidder hos dig.

    Ha det gott.

    SvaraRadera
  18. Hej! Jisses vilken lista. Att göra listan blir nog längre än man kan tro när man väl sätter den på pränt 😃 Ha en skön helg!

    Tjingeling,
    Monica

    SvaraRadera