tisdag 25 juli 2017

Oj oj!

Här stånkas och stönas en hel del den senaste tiden. Både av lycka och förtvivlan. Börjar med lyckan.


Förra veckan kom vi oss äntligen för att besöka Sanda Cottage och det blev en oförglömlig upplevelse. Vilken trädgård! 1000 kvadratmeters filial till paradiset! Om du inte har kikat in på Veronicas blogg gör det bums! Hennes inlägg är mycket personliga och underhållande och bilderna av trädgården mer rättvisande än mina som bara är minnesanteckningar för eget bruk och inte en presentation av trädgården som sådan.


Som synes fastnade jag särskilt för hur bladformer och -färger kombinerats helt suveränt.








Tack Veronica och Stefan för att vi fick komma på besök i ert paradis! Ni knockade mig verkligen!


Knockades bokstavligen gjorde dessvärre Johan dagen därpå när vi handlade växter till orangerirabatten på Ulriksdals. När Johan gick med Tim för att leta efter ett ledigt bord i "hundavdelningen" i kaféet blev Tim plötsligt anfallen av en hund. Tim kastade sig undan och Johan som var helt oförberedd drogs med, snubblade på det ojämna golvet och ramlade omkull . Pang. Svår smärta i höger vad och vrist.

Besök på akuten, röntgen visade att inget var brutet men han har stukat vristen och fått en rejäl muskelsträckning i vaden. Attans ont gör det. Vila med foten i högläge är det som gäller ett bra tag framöver. Så nu måste jag ensam se till att hålla allt under kontroll - sjuklingen Tim, den törstiga trädgården, hönsen, hushållsarbetet. Och till råga på allt står ett jättegäng växter och väntar på att få befolka orangerirabatten. Här nedan syns en tredjedel av plantorna...


Till råga på allt har min ischias börjat göra sig påmind igen. Så jag säger bara det: Oj oj oj!

12 kommentarer:

  1. Oj, jag börjar med "förtvivlan ;) Vilken sagolik tur både Johan o Tim hade ändå, det kunde ju ha slutat mycket värre. Men det är ju otur att du får dubbelt upp nu:( Hoppas att din ischias inte blir för jobbig denna gång. Nu till "lyckan", jag är ofta inne på Sanda Cottage blogg och det är verkligen vackert. Skulle gärna se trädgården irl, vi får väl se om vi har vägarna förbi någon gång :) Kram på er alla tre/Monne

    SvaraRadera
  2. Jag följer Sanda Cottage med stort nöje. Men oj vilken otur, stackars Tim som redan är dålig, illa för Johan också. Nu gäller det att du håller dig på benen. Önskar er alla god bättring.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hei Laila. Uff og uff. Snakker om å være uheldig. Håper det går bra med deg. Bloggen Sanda Cottage har jeg fulgt i flere år. Nydelig hage. Pass på deg selv Laila. Klem fra Hanne-Lise.

    SvaraRadera
  4. Oj oj oj! Sender ønsker om hurtig helbredelse til jer alle sammen.
    Og tak for de skønne billeder fra Sanda Cottage og af jeres eget flotte planteindkøb.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  5. Grattis till besöket i paradisfilialen :) Det låter härligt.

    Resten låter inge vidare. Kan du kalla in några hjälpande händer?

    Ett tips som du säkert redan vet men ändå... Plantkön sätter jag gärna i ett tråg där växterna kan stå med lite vatten på botten. Här är det ofta underdelarna till 2 fd kaninburar :) Då håller sig växterna fräscha. Jag vågar inte plantera i värmen, torkan och blåsten som är nu.

    Styrkekram! Carina

    SvaraRadera
  6. Önskar Johan snabbt tillfrisknande! Kram på er allihopa

    SvaraRadera
  7. Men Oj! Oj!

    jag blir alldeles generad av de fina orden du skriver om vår trädgård. MEN, givetvis väldigt glad och nöjd över att kunna ge inspiration och kanske ett lite annat sätt att tänka vid plantering :)
    Och att ni tyckte om vissa saker ser jag på växtvalet ni valde :D

    Hälsa Johan att krya , snabbt!

    PS. Jag hörde minsann att du pratat med Anja <3 DS

    Kram

    SvaraRadera
  8. Hejsan Laila!
    Jo, nog förstår jag att du fått föraning om Paradiset...typ ;-) Nåja. Kanske, KANSKE, får även vi, Anders och jag till det i sommar. Besöket finns på agendan, sen är det Allah som bestämmer...hm.
    Se nu till att sköta dig och bli av med din ischias! Det är en order, ba' så du vet ;-)
    Krya på Er båda!
    Kram, Anja

    SvaraRadera
  9. Vilken otur... Planteringskön är lång ser jag. Hoppas du skall få tid till det också. Man vill ju njuta av sina inköp och inte ha dåligt samvete för att de står där ute och köar.
    //Helene

    SvaraRadera
  10. Hei Laila !
    Sen tilbakemelding herfra.. Men jeg har slitt med en forslått skulder og arm, og ikke greid å sitte vednoen pc.
    Det var veldig hyggelig å være på besøk hos dere og oppleve hagen deres. Takk for gjestfrihet ! Besøket på Zeta var også en opplevelse, og Lars angret litt på at vi ikke hadde tatt den andre bilen.
    God bedring med Johan, skikkelig utur, men godt det ikke var brudd.Fort gjort. Pass på deg selv så du ikke gjør for mye nå :-) Plantene kan taes etterhvert.
    Ellers vet jeg ikke hva som har skjedd, men dine innlegg "popper" ikke automatisk opp på vår leseliste lenger.
    Ser at vi ligger som følgere av din blogg, men finner ikke deg som følger av vår lenger.
    Er ikke så dyktig på data, men tenkte jeg kunne prøve å slette oss fra din side, for så å legge oss inn igjen (tror du det går?)
    Hils Johan masse.
    Klem/Eirin og (Lars)

    SvaraRadera
  11. Ja, ibland kör det verkligen ihop sig. Krya på er båda två!
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  12. Jösses! Vilken dag!!
    Krya på er båda två.
    Kram

    SvaraRadera