tisdag 17 oktober 2017

Höstpremiär i Blommig Fredag

Missade helt att Blommig Fredag drog igång förra veckan. Men bättre sent än aldrig. Hösten gjorde intåg för några veckor sedan med fyrverkeri utan motstycke på många år. Och den är fortfarande helt fantastisk!


En hel del har vi fått gjort trots valp och arbete med en forskningsrapport. Växthusen är befriade från tomater, chili och allehanda bröte, riktigt välstädade för en gångs skull!


Orangerirabatten är en glädjealstrare utan like! Precis allt där är fortfarande fräscht, den perfekta höstrabatten!

Om man tittar närmare finns en hel del "luckor" men jag har beställt ett femtontal plantor som ska komplettera härligheten, väntas mot slutet av veckan.


Ett säkert hösttecken här är honungsslungningen. Igår var det hög tid. Nu står en hink med silen full av ljunghonung kvar, har tagit in den i köksvärmen men inser att jag även  måste vispa, vispa om den attans geleklumpen ska rinna igenom. De vaxkakor som har ljunghonung kvar måste jag nog pressa i potatispressen om jag ska få njuta den nyttiga delikatessen...



Ikväll ägnar jag mig åt en något udda höstsyssla: Jag ska så sallader! Brickan med jordfyllda såkrukor står framför mig på köksbordet. När plantorna kommit upp sätter jag dem i "vinterbädden" i stora växthuset. Här finns redan en rad maché och några brytärtsplantor. Om det blir frostrisk rullar jag över  fiberduken, I vintras hade vi salladsgrönsaker ända till påsk!


Det enda som hindrar mig i trädgårdsarbetet är - just det, valpen! Love är nu 12 veckor och vansinnigt aktiv när han inte sover, gärna på våra skor och tofflor som är det enda han inte tuggar sönder!

Att försöka ha honom med när jag höstrensar eller planterar i trädgården är helt omöjlig. Det slutar alltid såhär om han inte rymmer med både spade och hinkar!


14 kommentarer:

  1. Honning har jeg nettopp kjøpt hos en mann som driver med bier. Det må jeg ha hver høst. Orangeriet er så fint. Love er så søt, men det er lett å glemme hvor aktive valper er :)
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  2. Hejsan Laila!
    Ja, på latsidan har du inte tid att vara.
    Den sista bilden med Love är så söt så jag dööör! Hur kan man va' så himla söt?! I den nästsista provar han väl skor? Men, så klart att det är jobbigt och då måste man vila lite emellanåt.
    Duktiga dig/er som fått till så fina sallatsbäddar. Har du någon grundvärme för dem eller använder du bara fiberduk? Vilka sallader odlar du nu?
    Hej och ha det bäst!
    Kram, Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen värme, bara fiberduk och om det smäller till och blir jättekallt lägger jag på bubbelplast i flera lager. Det brukar klara sig för det blir aldrig frost i djupbäddarna. Idag sådde jag två sorters vintersallad och faktiskt lite spenat också. Någon tålig plocksallad blir det också.

      Radera
  3. Han är ju bara för söt! :)

    SvaraRadera
  4. Så underbart med en liten Love! Tröst är att han blir stor snart och hundar blir det fort! Jag måste återigen säga ett den nya rabatten framför orangeriet är så himla fin :)
    Min granne, rakt över gatan har 2 bikupor och så länge hon håller på så kommer jag inte ha bikupor för helea bi-gänget hänger här hela dagarna. Men om hon ledsnar...
    I morgon ska jag till Göteborg och förhoppningsvis hänga en stund med Anja <3

    Kram

    SvaraRadera
  5. Du är alltid i farten... trevligt med lite fint höstväder. Valpen är så söt och busig.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Har aldrig haft hund eller valp men det låter lika charmigt och frustrerande som små barns alla upptåg :)

    Spännande läsning om din bädd i växthuset. Är det stenläggning under den också eller går den ner i den befintliga jorden under växthuset? Skulle gärna ha lite sallad och brytärtor så.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen stenläggning under. bädden står i kontakt med jorden under. Utanför finns markisolering och under den stenlagda mittgången finns ett rejält stenmagasin och ovanpå det sättgrus/sand och marktegel.

      Radera
    2. Ingen stenläggning under. bädden står i kontakt med jorden under. Utanför finns markisolering och under den stenlagda mittgången finns ett rejält stenmagasin och ovanpå det sättgrus/sand och marktegel.

      Radera
  7. Härligt med alla fina färger om hösten. Har nog inte sett en sötare trädgårdshjälp. Klart han måste provligga gropen.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar vovve! Det ser för härligt ut när han ligger i gropen. Vad mycket ni har på gång. Är väldigt nyfiken på det där med bin, vet bara inte vart jag ska ha dem. Häromdagen stuvade jag om och rensade i frysen och tänkte på dig. Jag hittade en dekokt på älgört! Det finns spår av dig lite överallt hos mig med alla dina bra tips. Läste på en annan blogg att salisylsyra motverkade bladmögel. Har du testat? Jag ska doppa nästa års tomatfrön i lite av den där dekokten jag har och se hur det går - och varför inte även sättpotatisen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte farligt att testa! Det jag alltid gör är att stärka växterna med kisel för att förebygga svampangrepp genom att spruta jorden nu och i vår med åkerfräkenavkok. Du kan läsa om hur man gör här på min blogg, gå till åkerfräken under etiketter.

      Radera
  9. Hvor sker der dog meget hos dig! Den lille nye hvalp er bare charmerende, men selvfølgelig fuldstændig umulig at have rundt om benene, når der skal arbejdes. Jeg kan lige forestille mig et lystigt cirkus I har for tiden.
    Haven ser fantastisk ud. Og det er en fest at slynge honning. Jeg har prøvet det for mange år siden, og følte næsten det var flydende guld der løb ned i spanden.

    Tillykke med det hele!
    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  10. trädgårdshjälp. Klart han måste provligga gropen.


    แตกใน xxx

    SvaraRadera