fredag 24 november 2017

Färg?

Mitt förhållande till färg har ändrats genom åren. I början av trädgårdandet här var det grönsaksodlingen vi fokuserade på, enstaka rabatter kom till lite hipp som happ, söderrabatten i headern här ovan bär syn för sägen. Men allteftersom har intresset förskjutits från blommor och deras färg till bladen och deras färg och form. Den nyaste rabatten som fortfarande inte är "färdig" präglas helt av detta.




Blommorna är nästan genomgående små och oansenliga och både de och bladen går i frärskalan vitt-grått-blått-lila och så olika gröna nyanser förstås.



Bara på hösten flammar det till i något hörn.


Annat är det med en av de första "rabatter" vi anlade, vårt Woodland. Under maj-juni är det rena rama tuttifruttin där.

Ganska uppfriskande efter en svartvit vinter men i alla fall –


mer och mer föredrar jag Woodland på hösten.

Fler tolkningar av dagens tema i Blommig Fredag hittar du här.

7 kommentarer:

  1. Tycker dina tuttifrutti-rabatter är fina också. Men visst ändrar man sig och tänker annorlunda med tiden.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Gillar också tuttifruttin både vår och höst :) Men visst är blad och strukturer viktigare än blomningen. Allra helst ska de flesta växter ha mer än en sak att bjuda på. Men så har jag ju mitt bukettbehov så därför finns en hel del 'pråliga' saker att plocka av blandade med de lågmälda och finstämda...

    Ha en fin helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Ja det är väl naturligt att man utvecklar sin stil och smak. Men det färgglada brukar ju inte hålla så många veckor om året så jag tycker man behöver lite tutti-frutti ibland.
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Så fina och genomtänkta planteringar fast på olika sätt. Omväxling förnöjer.
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Hver årstid har sin egen fargepalett å by på. Du har gitt så fin en plass i din hage.
    God søndag.
    Jannicke

    SvaraRadera
  6. Det är väl ungefär den vägen jag har vandrat också. I begynnelsen handlade det enbart om blommande växter och jag kunde inte förstå varför trädgården blev så anskrämlig på sensommaren.

    Nu vet jag..

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Jag älskar din nya rabatt och längtar till nästa säsong så jag kan komma dit och se den på riktigt :)

    Kram

    SvaraRadera