måndag 22 januari 2018

Vilken bok!

Hade lovat mig själv att inte skaffa fler trädgårdsböcker, inte så länge vi bor bara här i torpet på 60 kvadrat där redan två av våra 32 hyllmeter böcker tas upp av trädgårdslitteratur. Men av någon anledning som jag inte minns föll jag för en bok om – gödsel. Gödsel! Det kanske var löftena om kemi och filosofi jag nappade på. Och tur var det!


Tre tjejer står bakom boken, Tina Råman text, Ewa-Marie Rundquist foto och Justine Lagache formgivning. Boken förmedlar gedigen kunskap om odling i allmänhet och jord och gödsel i synnerhet presenterad på ett seriöst och ändå lättbegripligt sätt, läckert formgiven och med fantastiska, jordnära och lite "skitiga" bilder – bättre kan det inte bli!




Det kommer att dröja länge innan den här boken hamnar på hyllan!


Nej förresten, jag kommer att lägga fram den på toaletten så att gäster kan bläddra i den.  Risken finns att de blir kvar onödigt länge där inne men den risken tar jag!



PS Jag är inte lierad med eller betald av förlaget:-)

10 kommentarer:

  1. Härligt när man hittar en bok som känns så rätt :)

    SvaraRadera
  2. Hej Laila!

    Ett inlägg i min smak, vi borde tipsa mer om god litteratur i våra bloggar.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Gode bøker er gull verdt!
    Klem

    SvaraRadera
  4. Den lånade jag på biblioteket och föll för den med. Härliga bilder och inspirerande text. Jag är övertygad om att den kommer att hamna i bokhyllan så småningom. Bra böcker är svåra att motstå.

    SvaraRadera
  5. En bok jag också tänkt köpa efter recensionen i TA, trädgårdsamatören. Kul att du också gillar den - ju fler desto mer övertygad blir jag.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  6. Vad trevligt med lite boktips!

    Jag har bläddrat i den och tyckte den verkade "trevlig" men inte läst på riktigt. Jag har svårt att komma till ro och läsa på riktigt nu för tiden. Lyssnar mest så jag kan röra mig samtidigt. Men det blir ju lite knepigt med just trädgårdsböcker där bilder är viktiga.

    Jag söker dock med ljus och lykta efter en bok med de vetenskapliga växtnamnen. Tänk så bra det hade varit eftersom uttalet är viktigt i latin :D
    Att verkligen ingen kommit på den idéen??

    Kram på dig och snart kommer tövädret!

    SvaraRadera
  7. Kunskap om gödsel och jord behövs alltid. Själv är jag mest fascinerad av terra petra odling sedan en tid. Jag mår bra, tack för att du frågar.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska experimentera lite med terra preta i år, kollar din blogg för att se hur du tänker göra!

      Radera
  8. Ska kolla upp om biblioteket har den boken. Nattstormen har förvandlat mjuka snötäcket till ful isyta med regn och nerfallet skräp, tyvärr. Bara att gilla läget.
    Anette
    Anette

    SvaraRadera
  9. Ser helt ut som en bok i min smak. Spännande med rubriken kryp som ledtråd. Jag kanske kommer och lånar din toa:D
    Kram
    Anette

    SvaraRadera