onsdag 12 februari 2014

Ulriksdal och landetkoll

Efter stora hibiskusslakten såg det förfärligt tomt ut i söderfönstret. Iväg till Ulriksdal och trädgårdsbutiken där. Nu fyller några bladbegonior ena krukan och...


… ett gäng av dessa den andra. Men vi glömde anteckna vad växten heter - någon som vet?


Passade också på att komplettera orkidesamlingen i norrfönstret.


Idag tittade vi till torpet och växthusen. Lagerbladsplantan mår bra, den ena plättar-i-luften likaså, men den småbladiga däremellan ser mycket död ut.


Utanför växthuset skymtar drivbänken med vintersallad, skördade några rosetter samt givetvis grönkål och dessutom en mängd små broccolibuketter på tre kvarglömda plantor i växthuset. Odlingssäsongen har tjuvstartat!

25 kommentarer:

  1. hittade din härliga blogg via Hus och Hem. Tittar in igen och inspireras.
    Ha en skön stund nu från Maria

    SvaraRadera
  2. Hej Laila,
    ser ut som en peperomia!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Fint med lite nytt i fönstren! ser att Hibiskusen var rejält nerklippt.
    Den småbladiga plätten kommer nog igång igen, brukar klippa ner dom och använda klippet till små fågelbon som pynt.
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  4. Härligt att odlingssäsongen har börjat hos dig...

    SvaraRadera
  5. Fina krukväxter, de får bli ens odlingslycka när vintern är här, men hallå, vad är det jag ser?
    Är snön borta hos er? Så härligt att kunna tjuvstarta odlandet redan nu.
    Här i norr sjunger vi ännu: "Än är det vinter kvar"...
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. ÅH, vad jag blev sugen på att fixa i växthuset efter att ha sett din fina sallad!
    Kram till dig på Alla Hjärtans dag.
    /Lotta

    SvaraRadera
  7. Hej Laila, vilket fint orkidéfönster du har, ser verkligen inarbetat ut. Sånt vill jag också ha :-) Menar du att de trivs bäst i norrfönster?
    Krukväxten ser ut som en novemberkaktus, så det är min gissning.
    Trevlig lördagskväll på dig! /Maria

    SvaraRadera

  8. Olá amiga, vim desejar-lhe uma excelente semana.Amo passear por aqui,
    lindas folhagens!!!!
    Beijos Marie.

    SvaraRadera
  9. Hej! Vilken härlig blogg du har=) Hittade hit via Tyras potager. Krukväxten heter Peperomia Rotundifolia och är en fantastisk krukväxt. Tack för inspirationen. Kram/Tina

    SvaraRadera
  10. oj vad avundsjuk jag blir. Mitt växthus är fortfarande stelfruset! ...och dina blomfönster är mycket finare än mina. :)

    SvaraRadera
  11. A grandeza dos amigos são como as flores raras: sua magnitude fica para sempre.(Cristina Beloni)
    Um lindo e abençoado dia!!!
    Beijos Marie.

    SvaraRadera
  12. É Páscoa! Cristo está vivo, o túmulo está vazio, Ele ressuscitou!!! A mais bela festa dos Cristãos.
    Crentes no Amor de Deus Pai que nos deu seu Filho Jesus Cristo que permanece conosco pela força do
    Espírito Santos, seguimos nossa caminhada na construção de um mundo mais justo, fraterno, humano,
    harmonioso e de doação.
    Todos somos promotores da Paz!
    Feliz, Santa e Abençoada Páscoa.
    Marie.

    SvaraRadera
  13. Hej Laila, saknar dig i bloggvärlden!

    Kram!

    SvaraRadera
  14. O valor das coisas não está no tempo que elas duram, mas na intensidade com que acontecem.
    Por isso existem momentos inesquecíveis, coisas inexplicáveis e pessoas incomparáveis.(Fernando Sabino)
    Um lindo e abençoado final de semana!!!
    Abraços Marie.

    SvaraRadera
  15. Beautiful photos! I love your orchid display. : )

    SvaraRadera
  16. Laila, hör av dig. Det var så länge sedan våra vägar korsades.

    SvaraRadera
  17. Gillar också bladbegonior och orkidéerna har du verkligen tumme med. En stickling i all välmening från grannen smittade hela min samling med trips, så jag gav upp och slängde allihop.
    Härligt att ha broccoli kvar och kunna skörda nu.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  18. Hoppas allt är bra med dej!
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  19. SÅ glad jag blev när jag läste att du kommenterat på Maria Fröpåsens blogg!
    Jag har mailat dig några gånger om gråärtorna som jag aldrig fick skickat 2014. Fingrade på påsen i morse! Välkommen åter.
    Då hörs vi snart hoppas jag.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  20. Bästa Laila, jag har undrat så vart du tog vägen, så himla fint att du är tillbaka igen.
    Kram Inger

    SvaraRadera
  21. *dansar krigsdans* Hurra! Hon är tillbaka! :) KRAM!

    SvaraRadera
  22. Querida amiga Laila...fiquei imensamente feliz quando vi sua doce presença em meu cantinho!!!!!!!
    Senti sua ausência sem saber o que tinha acontecido.
    Um abençoado retorno, seja bem-vinda de volta!
    Doce abraço, Marie.

    SvaraRadera
  23. Oh. Laila, vad glad jag blev att du hörde av dig. Så fruktansvärt med att någon kapat ditt konto! Hoppas du har fått ordning på det mesta nu då. Har verkligen saknat dig. /mvh Tyra

    SvaraRadera
  24. Olá Laila, boa tarde!
    Que bom ter você de volta...tudo passa, só não passa o Amor de Deus
    por nós!!!
    beijos Marie.

    SvaraRadera
  25. Kul att du är tillbaka igen, efter allt! Alltid kul med lite nya växter:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera