onsdag 21 december 2016

God Jul!

Nu piper vi iväg till Gotland och storfamiljen där för att fira jul bland barnbarn, katter, hundar, häst, gutefår, ankor och höns! Våra egna höns och torpet här tar våra husvakter hand om:-) Därför vill jag redan nu önska alla bloggvänner en riktigt God Jul med mina bästa recept på sillinläggningar som vi tar med till det i övrigt helt vegetariska julbordet på Gotland.

Först en inläggning med asiatisk smak.  Till en burk så kallad inläggningssill kokar jag en lag på 1,5 dl vattten, 0,5 dl ättika 12% och 2 dl socker.  Medan lagen svalnar skär jag en ekologisk lime i tunna skivor, skalar och skivar 2 cm ingefära, hämtar en purjolök från köksträdgården, rensar och skär i tunna strimlor, plockar fram lite stark skivad chili och ca 1 matsked hackade korianderblad ur frysen.
Jag sköljer sillfilerna och skär dem i lagom stora bitar. Varvar sill och det övriga i en glasburk och häller på lagen så att sillen täcks. Bör stå minst ett dygn i kylen innan servering (gäller alla mina inläggningar).


Nästa inläggning kryddas med apelsinskal och stjärnanis. Till lagen tar jag 1,5 dl vatten, 0,75 dl ättikssprit 12%, 1 dl strösocker, 1 lagerblad och 4 stjärnanis, kokar upp och låter svalna. Skär en liten rödlök i tunna skivor och strimlar skalet av en ekologisk apelsin (ser upp så att inget av det beska vita kommer med). Sköljer hastigt av sill från en burk inläggningssill och skär i bitar, varvar dem med lök och apelsinstrimlor i glasburk och så på med lagen.


Till sist en för oss ny inläggning. Hur den smakar vet vi inte än men utseendemässigt är den julgrann så det förslår! Här har jag följt ICA:s recept på Lingonsill.

Idag vid elvatiden inträffar Vintersolståndet! Värt att fira!!! Nu vänder det.

God Jul och Gott Nytt Solår!

11 kommentarer:

  1. Ja, i dag snur solen! Det er absolutt grunn til å feire det :)

    God jul til deg også, Laila!

    SvaraRadera
  2. Underbart att ljuset vänder tillbaka. Önskar dig och alla de dina en riktigt fin jul på Gotland!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. God jul och gott nytt år till er med! Härligt med all samvaro med de som betyder mest- sedan är det ganska skönt att vara ensam i januari och pyssla med lite vintersådd;) Själv får jag hem alla till mig, fast vi bor hyggligt nära flyttar alla in på några dagar. Man hinner prata klart mitt i allt stoj.
    Kram

    SvaraRadera
  4. En riktigt God Jul önskar jag dig och familjen!

    SvaraRadera
  5. Önskar dig god jul och gott nytt år!
    Inger

    SvaraRadera
  6. God Jul till dig också! Och trevligt att du delar med dig av annorlunda sillinläggningar.
    Här blir det full rulle som vanligt.
    kram Luna

    SvaraRadera
  7. Tack för sillrecepten - alltid kul att kunna testa nya :)

    Önskar dig och de dina en riktigt God Jul! Kram, Carina

    SvaraRadera
  8. Ser gott ut! GOD JUL till Er!
    Kram, Anja

    SvaraRadera
  9. Tack för recepten, jag skickar dem direkt vidare till matlagaren.
    Ha en härlig jul önskar Lotta

    SvaraRadera
  10. Här kör vi både vegetariskt och några klassiker till B. Skulle vara jättetrevligt om du vill dela med dig av en vegetarisk favorit från julbordet.
    Önskar dig och de dina en fin jul!
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Feliz Ano Novo!
    Seguimos nossa caminhada na construção de um mundo mais justo, fraterno, humano, harmonioso e de doação.
    Todos somos promotores da Paz...que começa em nossos corações e se estende a tudo que nos rodeia!!!
    Obrigada por sua amizade e por fazer parte da minha história de vida!
    UM ABENÇOADO 2017!!!!

    SvaraRadera