lördag 3 november 2012

Trädgårdsideal: hemlig!

Min drömträdgård är hemlighetsfull och trolsk.


Den består av många rum som inte är omedelbart överblickbara utan öppnar sig vartefter när man vandrar runt.


Man ska bli nyfiken på vad som finns bakom nästa krök


nästa dunge

nästa berghäll.

Här är ännu långt kvar till idealet men vi jobbar på det!


Mer på veckans blooming-friday-tema Hemlig hittar du hos Helena med bloggen Bland rosor och bladlöss.

PS Ännu har inte nya datorn kommit, kämpar med det gamla tröskverket...

24 kommentarer:

  1. Nog tycker jag att du har en jättehemlig trädgård med alla trädgårdsrum. Er nya sittplats uppe bland hällarna är ju oslagbart fint placerad.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder! Nu längtar jag ännu mer till sommaren:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Åh vad mysigt och hemligt det var hos dig. Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Vilken härligt hemlig trädgård ni har.
    Det blir en känsla av att vad finns det runt nästa krök.

    Det är så fint med berghällarna det skulle jag önska här också.

    Ha en riktigt fin helg

    SvaraRadera
  5. Jag fastnade för den sista bilden, så vackert!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Du har det så härligt i din grönskande trädgård.
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Jag blir så glad när jag kikar på alla hemliga trädgårdar idag. Så hemligt och mysigt.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Så vackert du har det! Mycket jobb bakom! Fortsatt trevlig helg. /Maria

    SvaraRadera
  9. Då delar vi samma vision för våra trädgårdar. Jag är inte heller där än, men jobbar på saken:-)
    Vilka härliga bilder!
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  10. opened the blog and see your garden, flowers - all amazing light .. and my soul was calm and quiet) like this happen. thanks a lot.

    SvaraRadera
  11. Det ser fantastiskt fin ut!!!ni har kommit långt och utnyttjar naturen så fint.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  12. Låter som du har en spännande trädgård att vandra i :) Kram Suss

    SvaraRadera
  13. Hejsan Laila!
    Din trädgård ser sååå mysig ut.
    Vackra 'rum' och många spännande växter finns ju där med.
    Tycker ni jobbar på jättebra och det lär inte dröja innan ni har nått era mål.

    Ser i inläggen nedan att du har varit på solsemester, härligt!

    Önskar dig en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Precis så tycker jag också :-)Och jag tycker nog att du är där redan, så jättefina bilder från din trädgård ! Härligt. Ang din fråga hos mig: har själv inte prövat med halm men det går säkert lika bra att lägga det över löven.Lägg dit den rätt fort så du slipper jaga löv en gång till, de blåser ju gärna av bädden igen. Halmen hjälper till att hålla dem på plats. Vet inte hur djupt du satt löken, men täcket brukar sjunka ihop rätt rejält under vintern så det är nog ingen fara att lägga på rätt tjockt lager. I värsta fall får du väl plocka av lite i raderna till våren om det skulle visa sig att den har tufft att orka upp. Vallörtsvatten är ju jättebra till det mesta. Ha en fin söndag !

    SvaraRadera
  15. Härligt att få se hela hemligheten....för du visar väl allt nu?!

    SvaraRadera
  16. It looks lovely the way you've integrated the garden around the natural rock outcroppings. Your arbours create structure and height, while still blending well, because they are made from natural wood. The sitting area with table and chairs looks peaceful, as it is surrounded by plants.

    SvaraRadera
  17. Hemliga trädgårdsrum finns det nått mer spännande?!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  18. En spennende hage på Fagerdala! Hemmelighetsfull også?

    SvaraRadera
  19. Så vackra bilder du visar, jag förstår att ni gärna är där istället för i stan om sommaren.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  20. Hej Laila,

    Vad roligt att du "hälsade på" hos mig. Blir alltid glad för dina kommentarer.

    Med dina trädgårdsideal verkar det som om du nått en lång bit på väg. Gillar vad du skriver om hemliga vrår och rum, krökar och vindlingar i trädgården. Det måste få vara lite spännande!

    Hejsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  21. ja min trädgård är då hemlig i överkant just nu...så hemlig att jag inte ens tar kort på den längre..Det döljer sig nog alla möjliga överraskningar och fasor i vildvuxna snår efter tre års "ovård"
    Men jag gillar dina ideal..så skulle jag också vilja ha det...och jag blir längtansfull inför nästa säsong när jag ser dina härliga bilder..
    Trevligt att du hittade till Mitt gamla hus efter all denna tid..det värmde!
    Hälsar Tesa

    SvaraRadera
  22. Hejsan Laila!
    Du vet vad du vill och så kommer det att bli. Av bilderna att bedöma är du på god väg redan. Visst skall trädgården ha den där lilla extra magin - den skall absolut vara både hemlig och trolsk. Dessutom tror jag att du kan få kvalificerad 'expert'hjälp av barnbarnen - fast du verkar klara det själv alldeles utmärkt!
    Dina bilder är verkligen trollska!/Anja

    SvaraRadera
  23. Du ser ut att ha bra material att jobba med:) Hemliga rum är härligt.

    Ha det gott i novemberrusket,
    Rebecca

    SvaraRadera
  24. Men oj en så vacker trädgård du har, här måste jag kika runt lite till, massor av inspiration!!

    Ha en fin helg/Marie-Louise

    SvaraRadera