måndag 9 januari 2017

Mulet, kulet och ganska förkylt

Den värsta kylan har gett med sig och det börjar bli möjligt att jobba ute. Inte för att det är särskilt inspirerade i gråvädret...


Hade helst fortsatt med veden men klyvaren strejkar efter köldchocken.


Pulade lite med nya komposten istället. Tim gör mig alltid sällskap i trädgården.


Här ska jag huvudsakligen varva halm och bajs från hönshuset med stallgödsel från grannarnas hästar samt animaliefritt avfall från hushållet.


Inomhus har jag också fullt upp. Helgens kalkonmiddag med dotterns familj blev inställd på grund av förkylning (influensa?) och igår drabbades även Johan. Hittills har jag klarat mig, peppar peppar... Kalkonen hade varit fryst och måste tillredas så nu ligger flera kilo kalkon i lämpliga bitar i frysen. Idag gjorde jag pyttipanna och hade som vanligt stor nytta av den här mojängen:

Skivar potatis och lök i centimetertjocka skivor, lägger på rutgallret och trycker till. Vips får jag perfekta tärningar! Försöker hålla igen när det gäller köksapparater men den här vill jag inte vara utan.

Och så har jag sorterat alla fröer som fanns i förrådet, slängt det som var för gammalt och fört in allt sparat i listor som jag hoppas ska underlätta den fortsatta hanteringen. Återstår att komplettera med latinska namn och information om groningstid och dito temperatur.



8 kommentarer:

  1. Heldige deg som kan ha selskap i hagen. Så smart den var til å kutte opp poteter! Ja, noen kjøkkenredskaper kan en ikke klare seg uten :)

    Smart med sånne frølister!

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  2. Fint sällskap du har, jag saknar mina fyrbenta vänner. Den där komposten blir nog mums för plantorna, det känns så oerhört bra att återvinna allt som går och så blir det ju kvalitet också.

    En makalös manick du visar, den borde inhandlas till det här hushållet också.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Flitens lampa lyser hos dig.
    Trist med förkylning. Hoppas du kryar på dig snart.
    Nu är jag tillbaka på bloggen igen det blev en lång paus.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för hälsningen! Faktum är att jag är den enda som inte blivit förkyld - ännu i alla fall!

      Radera
  4. Oj vilken noggrann planering med alla frön! Tittade igenom mina. Har inte lika många så det var lite lättare. Härligt med all förväntan i ett litet frö!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Det var en bra eller faktiskt bättre variant på en mojäng mamma har för att tärna och strimla. Har du hittat den nu?

    Det underlättar om man har strukturerat upp fröerna innan det är dags att så. Det tar sån tid sen annars. Så det är bra sysselsättning när vädret är som nu.

    Krya på er och hoppas du håller dig på benen. Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min man har hittat "mojängen" i Kalifornien! Tror att det finns liknande i svenska affärer men det jag gillar med denna är att den tar så liten plats.

      Radera
  6. En duktig, flitig flicka. Vissa praktiska mojänger är bättre än andra vilket jag tror beror på användarens behov. Hemma hos mig fick du undan lökhacket med bravur trots den primitiva, gamla metoden ;-)!
    Hos oss går man inte ut just nu frivilligt. Här stormar och snöar och allt ser hotfullt ut.
    Vi har varit förkylda. Först Anders och sedan jag. Jag är det fortfarande. Undrar om du har klarat dig?

    Ha det gott!
    Kram, Anja

    SvaraRadera