tisdag 22 februari 2011

Chilesådd – i senaste laget?

I år drar jag vis av erfarenheten igång mina fröpottor senare än vanligt. I fjol fick jag problem att härbärgera alla omskolade plantor innan de kunde flytta till växthusen eftersom våren kom ovanligt sent. Alla tecken tyder på att det blir ännu senare i år och dessutom måste vi reparera växthusen innan plantorna kan flytta in. Hittills har tre takfönster pajat...

Börjar med att så chilepeppar, samtliga är nya för mig och jag tar tacksamt emot tips och synpunkter när det gäller odling, användning m.m.

1. Capsicum baccatum 'Hot Lemon'
Många chileentusiaster lovordar denna sort för den fruktiga smaken med citruston. Fröfirman säger att den är ganska tidig, mycket rikgivande och lätt att torka med bevarad arom.

2. Capsicum chinense 'Caribbean Red Habanero'
En superstark chile som kommer att uppskattas av sönerna. Förhoppningsvis gillas den inte av ohyra. Jag planerar att experimentera med olika örtbaserade insektsmedel där stark chilepeppar ingår i recepten. Rapporter kommer.

3. Capsicum annuum 'Serrano Chili'
Ska vara rikgivande, mycket stark och lätt att torka. Jag kommer att göra chileflingor av det som blir över efter säsongen.

4. Capsicum annuum 'Hungarian Yellow Wax Hot'
Klarar troligen att stå utomhus på skyddad plats, tidig och pålitlig. Ganska stark men styrkan varierar från frukt till frukt.

5. Capsicum Annuum 'Peruvian Purple'
Den här föll jag för på grund av färgen. Hela plantan är blågrå och frukterna är mörklila.

6..Capsicum baccatum 'Jamaican Bell'
En mild chilefrukt med rolig form, kan fyllas med ost och gratineras i ugn, måste testas!

26 kommentarer:

  1. Chile provade jag att så och odla för några år sedan, dock bara de mycket milda sorterna och det var väl tur det:)) Tycker INTE om att man måste ha skyddshanskar på sig vid hantering. De är ju så starka att det spelar ingen roll hur mycket man tvättar sig så sitter det kvar ändå och råkar man då klia sig i ögonen så är det kört. Nu låter jag väldigt pessimistisk och vill inte på något sätt lägga sorti på din odlarglädje men detta är min högst personliga åsikt:) Önskar dig all lycka med din odling i övrigt. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Vi brukar alltid ha chili, en sort/år pga. utrymmesbrust. Ifjol hade vi Hungarian Yellow Wax Hot' och den var lätt. växte bra och den blommade redan i slutet av maj här och sen kom det frukt tidigt och höll på ända tills frosten. Det stämmer nog att den e olika starka beroende på frukt, även på samma planta. Men jag tyckte inte att den var alltför stark utan helt bra, och plockade man dem lite tidigare så blev de som ett surrogat till vanlig paprika i sallader med ett litet sting.

    Och klia dig för all del inte i ögonen efter att du har hanterat chili! det bränner - länge och mycket.

    Lycka till!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Det var en stor mängd av olika chili sorter du ska prova. Flera ser fina och ovanliga ut i färg och form. Provade att så chili ett år...minns hur stark den var. Fingrarna domnade bort:)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Har fortfarande kvar en hel av skörden i frysen, det är mycket tacksamt att odla chili men lite besvärligt att anrätta då jag glömmer hur starka de är och får svid i fingrarna varje gång. Men gott är det! Jamaica Bell blir högväxt, upp till en och en halv meter och är rolig att titta på.

    SvaraRadera
  5. Det kommer säkert att gå alldeles utmärkt med din sådd.....För mig är det ett måste, både att odla och att äta. Mitt chilepulver är gudagott:)
    Lycka till och må så gott!

    SvaraRadera
  6. Bättre sent än aldrig.
    Den sista där är super god med lite fruktsmak i.
    Bra att plantera i bädden i växthuset som du gör med tomaterna då blir den stor och fin nästan som en buske.
    Ha det gott snart ses vi igen
    Annika

    SvaraRadera
  7. Det blir färggrannt i chiliodlingen i år! Kul med olika goda smaker också. Mina paprikafrön från 3:e generationens paprikafrukter verkar inte vilja ta sig. Det ser ganska "dött" ut, men man ska ju ha tålamod med paprika och chili har jag lärt mig så jag får väl vänta ett tag innan jag ger upp.
    STOR kram från Eva Linnea

    SvaraRadera
  8. Hej Laila
    Jag brukar ha någon sort chili varje år och i år provar jag 'Cayenne Long Slim' som redan tittat upp i sin kruka :) Jag torkar mina och använder sen hela året i matlagningen. Lyxigt tycker jag:)
    Tjingeling

    SvaraRadera
  9. Hej Laila!
    Tyvärr kan jag inte tipsa dig med några råd eftersom jag är helt okunnig på chiliodling.
    Det var många spännande sorter och former :=)
    Önskar dig en härlig vecka!

    SvaraRadera
  10. Så spännande! :) Jag kommer ihåg att en kollega på mitt sommarjobb berättade att hans fru använde tabasco (utblandat med vatten) mot liljebaggar!

    Jag har ingen erfarenhet av att odla järnört, tanken är att vi ska testa det i år...om fröna gror vill säga :)

    he en bra dag! :)

    SvaraRadera
  11. Spännande med så många olika sorter.
    Jag har aldrig sått chili frön frö, utan köpt små plantor att driva upp.
    Jag brukar torka mina och använda i matlagningen.
    Tror inte att det är försent med din igång sättning av sådderna för det lär nog bli en sen vår i år.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  12. Åh vad roligt! Det är jätteroligt med chili... Har bara testat en av de sorter du nämner - Jamaican Bell - jättegod och ger gott om frukt. Köpte oxå fröer med förväntan att de skulle ge frukt tidigt men så blev det inte - trots att de stod i växthus. Men senare på säsongen så blev det frukt minsann. Det är inte speciellt svårt det är bara att köra på. Och visst är chili starkt men ack så nyttigt för kropp o själ.
    Lycka till!
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  13. Åh nu känns min enda sort chili Hungarian black, väldigt futtig, vill ha fler sorter nu juh! Följer med spänning tips på ekologiska bekämpningsmedel. Önskar en fin kväll bland bladen. :)

    SvaraRadera
  14. Har heller inte sått mina ännu. Det blir nu i slutet av veckan. Tycker de ränner om jag är för tidig.
    Har du alla i växthuset eller fungerar det att ha dem på friland?
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  15. Skall också testa detta med varma hörn :-)))
    Birgitta

    SvaraRadera
  16. Chilifrukter är så himla fina, lycka till med sådden!

    SvaraRadera
  17. Hej, hej Laila!
    Det var inte dåligt vilka chileambitioner damen har!
    Själv nöjer jag nu mera med en sort, C. annuum 'Early Jalapeno', därför att:
    - den är perfekt för växthusodling
    - rikbärande och lättodlad
    - de gröna frukterna går att använda i sallader
    - de röda är så starka som vi i vår familj kan tåla och styrkan går att variera med 'med frön eller utan'när de ha blivit röda
    - på hösten hänger jag kvarvarande gröna frukter i snöre på tork och de blir röda och torkar härligt
    - av de torkade gör jag flingor eller pulver (mycket gott!)
    - av de röda, färska frukterna gör jag en färdig blandning för t.ex. köttfärsbiffar: Skivar chile (med kärnor) och hackar vitlök. Hettar och blankar upp i olja stekpanna och fryser in i lagom portionsförpackningar.
    Alltså: Av en enda sort får jag allt vad jag vill ha av en chile:)!
    Roligt att du har fått lite tid för bloggen!/Anja

    SvaraRadera
  18. Många fina sorter du sår Laila, Hot lemon är en favorit, luktar så gott förutom att den smakar gott. kram Sophia

    SvaraRadera
  19. Hej min vän!

    Ja jag hoppas att fler hittar till våran lilla butik i sommar, skulle vara jätte kul. Som sagt vi har ju aldrig annonsera så att få vara med i tidningen kanske bidrar till kundökning :)

    Ååå kan du inte visa hur erat golv ser ut? funderar också på att behandla med vit lut och såpa... fast är det inte hemskt besvärligt att göra det?

    Ha en trevlig helg Laila!
    Allt gott/Sofia

    SvaraRadera
  20. Oh vilken mängd chili, det är något som jag inte sått men kanske någon gång.

    Du undrade över Häggmispeln, fotot är taget i fjol vår.
    Här har vi ca 60 cm snö överallt ännu. Minus 3 idag och det blåser riktigt mycket.

    Ha en fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  21. Har inga chilierfarenheter att bidra med. 'Peruvian purple' ser läcker ut!

    Ha en finfin helg,
    Rebecca

    SvaraRadera
  22. Jag har sått chili i några år nu men dels har det varit dåliga somrar, dels har jag varit dålig på att plantera om dem i tid och se efter skadedjur, så jag har inte fått så stor skörd. I år tar jag paus så då blir det säkert en kanonsommar... ;) Jag tycker ofta de blir svagare än de ska om det tex regnar mycket, så det är nog bra att du testar några olika sorter! Tror inte du är för sent ute, februari är nog helt ok.

    Ha det bra, kram!

    SvaraRadera
  23. Härliga sorter du provar Laila, hot Lemon verkar läcker. Annars var den lila himla snygg ! Tror inte du är sent ute. Ibland har jag sått i mars och det brukar gå bra det med. Beror nog mest på vilken sorts sommar det blir. Ha en skön vecka !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  24. hej igen! du har fått en award av mej, den finns att hämta på min blogg, om du vill :)

    SvaraRadera
  25. Hej, ny blogg för mig. Jag såg chilinbilden och blev nyfiken ;) Visst är det kul med chili, har också precis sått mina. De hinner med.

    SvaraRadera
  26. Hej Laila!
    Om du tittar i min högerspalt så finns 'Smarty' där, om du dubbelklickar på bilden kan du läsa om rosen. Austinrosor är skötselkrävande och inte helt lättodlade.
    Kram

    SvaraRadera