fredag 11 februari 2011

Vinter igen

För bara ett dygn sedan tutade talgoxarna i träden utanför altanen. Det var nästan vår i luften. Nu tjuter vinden och snön yr. Hela stan är förpackad i vitt fluff, alla stadsbussar var inställda under morgonen och Tim fick ta sig fram med sälsim på morgonsvängen.

Här var det snöfritt igår...

...men i Fagerdala lägger sig den nya snön bara på den gamla isiga.

Får trösta mig med några amaryllis, visserligen snövita men ändå...

Fler vinterrapporter hittar du hos Katarina.

45 kommentarer:

  1. Ja, usch och fy för all snö som 'invaderat'...känner mig insnöad i dag. Trevlig Helg
    Tjingeling

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder! Men visst var det här snöfallet helt onödigt.
    Ylva

    SvaraRadera
  3. Härliga vintriga bilder! Det är fint med snö, det går inte att förneka:)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jo, nu börjar man vara leds på vintern...vi hade -22 grader igår...

    Jag tyckte inte heller att syslöjden på skolan var särskilt kul..det är dock mycket roligare när man får bestämma själv vad man vill göra, hur och när :)

    ha det gott! :)

    SvaraRadera
  5. Japp nu är man insnöade igen och tar sig med försiktiga och pulsande steg framåt på hundpromenaderna. Men visst är det vackert med den vita snön som ligger så fluffig.
    Ha det gott:)

    SvaraRadera
  6. Ja, nog har det kommit mycket snö. du har fångat den mjuka nysnön på ett fint sätt. Ha dé!

    SvaraRadera
  7. Vackra bilder på snön, ni har fått ett rejält täcke ! Bilden på Tim i grindöppningen var sååå fin ! Vilken stämning. Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  8. fluffsnö e fint, men dock börjar jag också vara trött på snön nu. vi har fortfarande ca 80-100cm snö kvar här och nu kommer det mera. minus 20°C och våren känns långt borta..

    ha en trevlig kväll!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  9. Ja vi har samma skitväder här på Tjörn:( nästan förenat med livsfara att gå ut till bilen eftersom det är ren blankis under snön. Men det är tyvärr bara att gilla läget för naturen är som den är:) Men SNART är det vår. Ha en trevlig helg/Monne

    SvaraRadera
  10. Jag känner mig lite lurad, det var så härligt i början på veckan, tö och lite varmare och så kom det här busvädret! Jag tror jag glömde bort att det bara är februari månad..... ;)
    Ni har fått mycket mer snö än vad vi har, endast ett tunt lager har landat på marken, vinden är hård och kall och jag håller mig inomhus idag, skall snart tända sköna brasan :)

    Fin amarylis, vitt är vackert på blommor, inte i form av snö på marken :)

    Ha en skön helg :)

    SvaraRadera
  11. Nästan insnöade igen!? Skotta skotta skotta! Visst är det vackert, men nu räcker det. Fick skotta fram både bil och garagedörr i morse. Bra uppvärmning inför styrkepasset jag skulle köra på "mitt" gym. Nu är det glömt för nu tittar solen fram.
    En skön helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  12. Ja det är tvära kast så här i februari! Visst är det vackert med det vita men nu längtar man efter våren...

    Ha en fin helg,
    kram

    SvaraRadera
  13. Heldigvis kan vi varme os ved din header. Helt vidunderlig. Sådan kommer der med tiden forhåbentlig også til at se ud foran vores weekendresidens ;-)

    Ha´en god weekend
    Birgitte

    SvaraRadera
  14. Men du har ju så fint ändå fast snön har täckt över allt med ett vitt puder.

    Ha en riktigt fin helg

    Gunilla

    SvaraRadera
  15. Ja fy vad snö det har kommit! jag vill ju ha vår istället! Längtar sååå!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  16. Så sött hunden sitter bakom grinden :) Kram Suss

    SvaraRadera
  17. I admit the smow can stay too long but it does give us some beautiful pictures!
    have a lovely weekend.

    SvaraRadera
  18. Ser rätt härligt ut med all fluffig nysnö. Här kom lite snö i kväll, nu är här vitt igen. Fina amaryllisar, har en som blommar på upphällningen och en som snart blommar, gör inget att det är nu, de är fina alltid tycker jag. kram Sophia

    SvaraRadera
  19. Jag har ju börjat ställa in mig på att våren snart ska komma så hur vackert det än är med snön vill jag inte ha mer just nu....
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera
  20. Ja så var det eran tur att få lite kaos.
    Hoppas vi får lite till det hade jag behövt.
    Bara lite sedan kan det vara nog.
    Snart ses vi igen och det skall bli jätte kul.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  21. Visst är det fantastiskt så snabbt landskapet förändras när snön driver in:) Här har oxå snöat o stormat idag... men det blev inte så mycket ändå. Nu kommer kylan tillbaka o i morgon solen!!!! Kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  22. Ja då blev det vinter igen...många var nog inriktade på våren:)
    Vintervita amaryllisar är svårt att inte gilla.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  23. Fina vinterbilder du bjuder på Laila! Och Tim ser ut att trivas i snön??
    Vår Wille gillar när det snöar! Han blir yr av glädje och vi spelar "fotboll" med snöbollen - han och jag.
    Ja visst är det tvära kast i vädret. Pippisarna måste ha det tufft nu.
    Den isiga, hårda snön ligger även här under den nya, även om vi inte har fått lika mycket som ni i huvudstaden!/Ha't! Anja

    SvaraRadera
  24. Hi! What are you doing?
    You have beautiful pictures. Winter is beautiful, regardless of country.
    I embrace you!

    SvaraRadera
  25. Alldeles inbäddade ser ni ut att vara. Hoppas att det blir en bra helg ändå!

    Håller med dig om prickarna på affischen. Hade gärna hoppat över dem men har fått order om att de ska finnas med. Så det är bara att foga sig:)

    Ha det gott,
    Rebecca

    SvaraRadera
  26. Ja här på Solgården har vi gjort massa snöänglar och åkt pulka och visst är det härligt, så snön kan vara bra i bland den me´:)
    Stålande sol på det och det är magiskt ute tycker jag...och barnen haha

    Trevlig helg
    Allt gott/Sofia

    SvaraRadera
  27. ps: Jag kommer nog att visa repotaget på bloggen :)

    SvaraRadera
  28. Hej Laila
    Jag har mailat till Emmaljunga jord angående inköps ställen i vår närhet. När svaret har kommit kontaktar jag dig.
    Jo jag har det så skönt här i snön.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  29. Vinter, vinter, som sagt...
    Nu talar vi om nåt annat:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  30. Hej Laila!
    Jag har förstått att ni har haft ett väldigt snöoväder nu i ett par dar, hoppas det har gått över.
    Många fina vinterbilder... Men den med öppen grind till Fagerdala är helt underbart magisk.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  31. Här i norr har vi nu -32 grader kallt. Den enda tröst vi har är att det åtminstone inte snöar samtidigt, så vi slipper skotta snö idag.
    Ha en bra dag / Hans

    SvaraRadera
  32. Vad vackert det var vid Fagerdala!!! Snart har vi våren här, fast ibland är det svårt att se. Hos oss avlöser förkylningar och magsjukor varandra. Men skall ej klaga. Mina frösådder kikar i alla fall upp ur jorden. Ha en fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  33. Det är fint med snö, fast den lurar oss på vårkänslorna. Och så döljer den lökspjuten som rådjuren troligen skulle ha ätit upp om inte snön hade legat där.
    Men inomhus blommar pelargonerna.

    SvaraRadera
  34. Ja än är det vinter! Här har vi kyliga minus 22° idag solen skiner och snön gnistrar...!

    SvaraRadera
  35. Har spenderat helgen i ett vintrigt och kallt Stockholm. Men ett väldigt vackert Stockholm! Vilken vinter!

    SvaraRadera
  36. Ja, nu är det nog!!!! Tror vi fick 50 cm då för några dagar sedan....... Inte kul alls... och kallt är det igen... Man får trösta sig inomhus på nåt sätt i stället. Jag har behov av massor av färg känner jag för att liksom uppväga det kalla och vita.

    Ha en fortsatt fin alla hjärtans dag!!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  37. Vackra vinterbilder. Ransakar vi vårt minne vet vi ju att våren inte kommer i februari - då är det ju vinter. Konstigt vad längtan och hopp kan göra med oss.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  38. Oj så mycket snö!! Vackert- men....
    Vacker tröst-blomma!;-)

    SvaraRadera
  39. Dessa inköpställen i Stockholm med omnejd skall föra Emmaljungasjord enligt Emmaljunga själva.
    Björknäs Blommor, Saltsjö-Boo Tel. 08-7153110, Maki Blommor, Sollentuna 070-7401717. Stuvsta Trädgård i Huddinge. Tel. 08-7110313. Trädgårdstjänst i Tyresö kan även var ett alternativ. Tel. 08-7120791.
    Kramar Marie:)

    SvaraRadera
  40. Wonderful winter photos Laila! You doggie looks so sweet!! Lovely blooms indoors . . . I love the contrasts! Happy Belated Valentine's Day! Kram/Carol

    SvaraRadera
  41. Ja men hua, nu får det väl ändå vara nog med snö för denna vintern. Nu har vi ju så mycket igen att det lär ta en evighet innan allt är borta.

    Ang mina frösådder... hade tänkte börja med chili och paprika, men har inte kollat vilka sorter jag har ännu. Med tanke på att älskade lilleman finns med oss också så blir det nog inte så mycket som sås i år.

    Tack för receptet på soppan, ska testa det snart. :)

    Kram kram
    Mia & lilleman

    SvaraRadera
  42. Hej på dej!

    Oj med snö!!! Vilken söt liten Tim, han verkar rätt nöjd men har ju en ansenlig päls!

    Här snöar småspik idag än har det bara lagt sig som ett puder men det är hyfsat hett. Jag tillåter mig att vara inne då jag har en infektion på frammarch och faktiskt sportlov (med eller mest utan sport) den här veckan.

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  43. Hej Laila, du har en award att hämta på min blogg.
    Ha de gott!

    SvaraRadera