tisdag 10 februari 2015

Experiment med årets sådd

I år sår jag mina fröer i kokosjord - mer om det senare.

För fem dagar sedan kunde jag inte hålla igen längre utan sådde chili, vår favoritsort heter Alban (mycket god och ganska stark) och nu har jag använt eget utsäde.  Placerade sålådan på värmeplatta och nu har de första fröna börjat skicka upp små vita "trådar". Fram med växtbelysningen med röda, blå och vita led-lampor och ut med såpottorna i kökets kyligast hörn!



Idag måste vi sätta på oss dubbkängorna även för förflyttningar på tomten! Dagsmeja i kombination med minusnätter gör stigarna som Johan skottat fram alldeles glashala.


För några dagar sedan trodde jag att det var dags för stor snöröjning på växthustaken som börja bågna betänkligt - men så kom solen och hjälpte växthusen att fixa det hela själva!


7 kommentarer:

  1. Kokosjord, det lät spännande. Härliga soliga bilder.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Ja du får vara rädd om dig i halkan. Har också skaffat belysning med rött och blått ljus. Det svåra är att hitta en sval plats när det väl kommit upp.
    Här finns ingen snö kvar alls längre och det är vår!
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Härligt när säsongsarbetena börjar :) den där urjobbiga tiden när det är glashalt lite överallt önskar jag att man kunde slippa. Vilken tur du hade att du/ni slapp att skotta växthustaket:) Hoppas inte det kommer mer snö nu. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Attans så halt det är på morgnarna, det ser ungefär likadant ut här som hos er. Skönt i alla fall att solen tvingar fram plusgrader så snötäcket minskar. Så fort någon nämner broddar får jag dåligt samvete, varje år har jag sagt till mig själv att jag måste köpa broddar men det är ff ogjort. Det duger ju inte att drutta omkull nu när våren snart är här.

    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Hej igen!

    Skull bara säga att du kan vinna Ulla Hasselmarks frökurs här
    http://frobok.blogspot.se/
    Den är otroligt innehållsrik.
    Jag varnar dig om du börjar där så är du fast.
    Jag har börjat kursen men så kom det en massa jobb med utställningen så jag fick pausa lite.
    Hoppas du vinner den kursen.
    Annika

    SvaraRadera
  6. Ang tatueringen...Jo, det gjorde ont, helst när det läker :) Den är gjord i omgångar för jag blödde för mycket. Har tatuerat över en gammal, därför är den stor...för att täcka. Ska visa före och efter sen när den läkt riktigt :)

    SvaraRadera
  7. Skönt att ni inte behövde skotta taket, ibland har man tur.

    SvaraRadera