fredag 13 april 2018

Bråda tider!

Fortfarande minusgrader på nätterna här, men varmt i solen dagtid. Nu har snön försvunnit från nästan alla rabatter och jag har dragit igång latmansröjning: bort med värsta löv- och ristäcket, klippa torkade blomställningar. rensa övervintrat ogräs. Inget finlir utan snabbt på med kogödsel och kompostjord. Voilá! Rent och prydligt.


I söderrabatten hade Katherine Hodgkin slagit ut under skräpet!


Jag fattar inte hur mycket löv några ekar kan producera under en säsong och jag fattar absolut inte varför det mesta av löven ska lägga sig i mina rabatter! Här är det nyaste rosenrabatten som begravts. Den får jag sätta tänderna i i morgon.

Orangerirabatten väntar också på en makeover. Funderar på hur jag ska göra med svansfjädergräset från i fjol. Låta det vara med sina lingula tuvor eller klippa jäms med marken och hoppas att det kommer nytt. Någon som vet?


Till sist en liten hälsning från våra bin som är så tacksamma för varenda krokus vi och trädgårdare i trakten har planterat!


PS
Glöm inte att länka till och besöka TrädgårdsFägring och alla kunniga och inspirerande bloggare du hittar där!

15 kommentarer:

  1. Hej Laila,

    Du ska klippa Svansfjädergräset nu!

    Visst är det härligt att våren äntligen kommit så vi kan sätta igång även fast vi tar genvägar i trädgården där vi kan.
    Ser fram emot en härlig vårhelg!


    SvaraRadera
  2. Bråda tider, precis som jag brukar säga. Underbar bild på bina i dina krokus.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag ska göra liknande make over i mina rabatter:) Tycker också om din bild med krokusarna och bina!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  4. Hej Laila!

    Gott att snön äntligen försvunnit och att du kommer igång med vårarbetet. Jag har ju hållit på i flera veckor men det är mycket kvar. I surjordspartierna håller sig tjälen kvar, blir nog mängder med skador i år igen.

    Härligt med bina som vaknat, jag har inte sett en endaste humla eller bi ännu, konstigt.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. God morgon Laila!
    Så härligt att du kunnat komma igång. Själv får jag vänta ett tag till beroende på att vår tomt är så blöt. Tror fortfarande tjälen ligger och blockerar vattnet som inte vill rinna undan.
    Det är bara så fint att se bina i krokusarna. Man blir varm inombords. Katherine Hodgkin har jag på min inköpslista. Tänkte ha henne på entrésidan där det i varje fall är lite torrare.

    Önskar dig en skön helg!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  6. Heldige deg som ikke har mer snø. Flotte krokus med bier som leter etter mat. Godt at de fant det hos deg :)
    God helg!
    Klem

    SvaraRadera
  7. Hej Laila!
    Har gjort en första röjning av allt visset, löven från en ek och två lönnar ligger kvar som skydd för växterna, men det får nog bli en rensning idag. Snön är borta och krokusen har slagit ut. Härlig bild på bina.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  8. Visst ska du klippa gräset - och det ska göras nu på våren. Absolut inte på hösten! Det sägs att om man gör det på hösten så kommer fukt in i dom håliga gräsrören som blir och så ruttnar hela rotsystemet. Fast egentligen har jag lite svårt att tro på såna här "vedertagna" saker. När vi skulle gräva upp för växthuset hade jag några jättestora elefantgräs precis där. Alltså kapade vi ner dom - men inte ruttnade dom inte. Dom växte som ogräs.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  9. Mysigt att bina är framme. Här massor med krokus för deras (och min) skull. Bra att få ihop en massa löv till kompostering, men det är väl eklöv som tar tid på sig.
    Anette

    SvaraRadera
  10. Man skall värna om bin, humlor och fjärilar. Härliga trädgårdsbesökare! Trevlig helg!
    Hälsningar
    AnnA

    SvaraRadera
  11. Hmmm... svårt val men efter att jag klippte ett antal tuvor Carex comans, en bit över tillväxtpunkterna, så såg de supertråkiga ut hela den säsongen. Numera kammar jag ur de flesta gräs :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  12. Så flott at du er kommet godt i gang:-)Det er deilig når alt våkner til liv igjen. Humler og bier flyr fra blomst til blomst, og det er et yrende fugleliv. Og varmen gjør godt også for oss mennesker.
    Ha en fin søndag.

    SvaraRadera
  13. Visst är det skönt när våren och värmen är på gång! Jag brukar vara duktig på det där med kogödsel både för nyttan och för att det blir fint men av någon anledning orkar jag bara inte ta tag i det. Roligt att ha hittat hit och tack för att du tittade in hos mig.

    Kram Louise

    SvaraRadera
  14. Nu har bina letat sig ut även här.

    SvaraRadera
  15. Vilken härlig bild du fick på alla birumpor :-)

    SvaraRadera