lördag 21 april 2018

Nu åker de ut!

Växthustomaterna har vuxit sig Väldigt Stora i Orangeriet. I går började jag plantera ut dem i den bädd som redan har en fiberduktsställning så att jag kan skydda dem mot nattkylan i det ouppvärmda växthuset.


Här är det' Lipso', 'Kakao', 'Black Sea Man' och 'Sweet Baby'  som kommit på plats.


Först var jag dock tvungen att tvätta de otroligt skitiga fönstren - men hur? Efter en omläggning av elledningarna till oOrangeriet i höstas har vi ingen el i växthusen. Elektrikern ska komma och åtgärda problemet när tjälen gått ur jorden och det har den inte än! Utan el inget vatten från pumpen i växthuset och utan vatten ingen högtrycksspruta.. Stå och gno med svamp och skrapa är inget alternativ för en gammal tant med ischias. Beslutade mig för att testa sprayflaskan som Johan fyndade häromdagen Fyllde 1,5 l vatten med tillsats av en slatt diskmedel och en slatt rödsprit, pumpade och sprayade. Vilket tryckt! Flaskan har metallmunstycke som är lätt att reglera från hård stråle till fin dimma. Den hårda strålen förintade all intorkad smuts på nolltid och när jag eftersköljt med rent vatten i flaskan var fönstren som nya!


Rekommederas! En femtiolapp på Biltema!

15 kommentarer:

  1. Ja nu går det undan i odlandet. Tack för tips om sprutan.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Laila!

    Nu växer det överallt, inte så det knakar för det har jag aldrig hört men fort går det i värmen.

    Tänk att ni har tjäle kvar, här har den släppt, äntligen får jag säga för den var envis i år.

    Tack för tipset med sprutan, allt som underlättar tungt arbete är alltid bra att ha. Den ser ut att kunna användas till olika grejor. De små blomsprutorna man köper skrumpnar alltid ihop, efter en användning!

    Ha det så gott

    hälsar vi på Hagtorpet!

    SvaraRadera
  3. Du kommer til å få flotte tomater i år! Her meldes det om nattefrost mange dager i neste uke. Jeg vil ikke ha mer frost nå!
    Klem

    SvaraRadera
  4. Hej Laila

    Det var inte dyrt 50kr! det är typiskt Biltema:)
    Nu skulle det bli lite kyligare - men våren fick en fantastisk början!

    Ha en trevlig söndag

    SvaraRadera
  5. Vilka rejäla tomatplantor du redan fått! Mina är inte ens minimala i jämförelse, men det är nog tur eftersom jag inte har så fina bäddar som du har.
    Sprutan var ett bra tips, själv tvättade jag med trasa och skrapa idag. Det blev i alla fall hyfsat rent.

    (Svar; Vad gäller tema på våra middagar växlar vi vilt mellan bokstäver, länder, årtionden, färger, kockar, former etc etc)

    SvaraRadera
  6. Det var inte dyrt 50kr! det är typiskt Biltema:)


    สมัคร D2BET

    SvaraRadera
  7. Hej Laila!
    Vilken fin fiberduksställning. Idag ska jag skola om mina tomater för första gången. Har sagt det i flera dagar men nu ska det bli av. Jag har ju mina ute så det är inte så bråttom för mig. Annars börjar det bli platsbrist inomhus nu. Har en massa sommarblommor också som jag ska skola om. Och så ska jag förså sallad. Det må vara platsbrist men det är inte brist på aktiviteter. Det kanske är tur att min trädgård inte torkat upp, då kan jag med gott samvete ägna mig åt det jag måste göra inomhus :)

    Hoppas du får en fin söndag!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  8. Glömde säga tack för tipset om sprutan. Jag behöver en stor spruta till såpvatten för mina rhododendron (som får vita flygare) och har letat efter en rejäl spruta länge. Nu blir det ett besök hos Biltema!

    SvaraRadera
  9. Härligt nät man hittar bra redskap för det man ska göra den sprutan verkar vara av en bättre sort.Roligt är det även när man får börja med sysslorna i växthuset men även övriga trädgårdssysslor.Jag får längta ett tag till först måste snön smälta bort.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  10. Hej igen Laila och tack för ytterligare tips om växtskyddsmedel baserat på chili. Jag odlar ju chili så det ska jag definitivt prova. Dessutom är det ingen fara för bin eller andra nyttodjur då jag bara sprayar på undersidan av rhododendronbladen och dessutom efter blomningen, det är då dom vita flygarna kommer på min parkrhododendron. Och så kan jag också meddela att sprutan nu är inhandlad hos Biltema :)

    Kram Anita

    SvaraRadera
  11. Hei Laila.
    Du står virkelig på! Med tomater i veksthuset allerede, og det blir sikkert like frodig og flott som ifjor.
    Vi har ikke rengjort drivhuset enda, og venter nok noen dager til og skrur på sommer vannet, så vi kan bruke høytrykksspyleren:-)
    Ha en fin uke/Eirin

    SvaraRadera
  12. Att du vågar med tomaterna...men, jag är kanske onödigt rädd? Mina har inte fått flytta ut från lillväxthuset än, mer än de varma soliga dagarna då det blir för varmt i "lillstugan". Då har de fått stå i det stora. Men nu har kylan återvänt, med rätt låga nattemperaturer - hos oss.
    Sprayflasketipset är toppen! Den skall inhandlas. Det är alltid bra att ha även mindre verktyg som funkar bra. Annars tycker jag att sprayflaskorna generellt är rätt usla - även de lite dyrare.
    Ha det gott du fina dam!
    /Anja

    SvaraRadera
  13. Skönt att du hittade en lösning :) Tomaterna lät spännande... Alla sorterna var helt nya för mig. Du kan väl fota och berätta om smakerna sen :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  14. Åhå, vilken finurlig flaska, måste nog testa en sån! Spännande tomatsorter du sått i år :) Jag har chansat med några plantor i min ouppvärmda tunnel sen ett par veckor tillbaka, jag har ju så många, så skulle de dö finns det fler att hämta. Det har varit nere på nollan men de ser pigga ut.
    Lycka till !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  15. Fiffigt med sprutan! Jag har också funderingar på att flytta ut tomaterna i lilla växthuset i stora har det varit ute en vecka, men det frestar förstås på med bara 12° dagtid. Håller tummarna att värmen kommer tillbaka innan de blir röda. Black Sea Man testar jag också i år. Kul med nya sorter!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera