fredag 29 april 2011

Sommardagar, frostnätter och toktorka

Den här våren är om möjligt ännu mer extrem än den förra! Både jag och trädgården våndas. Jag förstår inte hur alla perenner står ut med svängningarna mellan 20 grader på dagarna och minusgrader på nätterna. Den här bilden tog jag klockan sex i morse:


Dessutom har det inte kommit något regn sedan den 4-5 april. Vågar inte röra odlingsbäddarna i kökslandet utan sår grönsaker i såpottor. Den förgrodda potatisen propsade dock på att få komma i jorden och har fått täcke av dubbel fiberduk.


I övrigt ägnar jag mig åt bokslut och deklaration...

14 kommentarer:

  1. Vilken variation det är på väderleken i vårt land:) Här hos oss har vi inte haft frost sedan slutet av mars. Nu hoppas jag att det inte blir någon heller:) Vilken underbar tulpanrabatt du har, vilken tur att den har fått vara ifred för rådjur. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Här är också torrt som fnöske, frost har vi inte haft på ett tag men det ska visst komma i nästa vecka. Hoppas det går bra med deklarationen och bokslutet..det ger jag till min revisor som tur är. trevlig helg/Sophia

    SvaraRadera
  3. Hejsan Laila!

    Även om vi inte har haft frost på nätterna, så har ju SMHI hotat med att sådant kommer framöver - nu när buskpionen har stora blomknoppar och en del av de alpina roddarna är i färd med att snart slå ut - och då gillar de inte frost...
    Det är kämpigt - lagom är ett ord man kan stryka från vädervokabulären.
    Vi kan inte göra något åt vädrets makter, men - precis så som du har gjort - får man skydda de mest känsliga växterna från frostens härjningar med några lager fiberduk (jag som tycker att det är så jobbigt på en lång arbetsdag i trädgården dessutom ha detta extra jobb:(!)
    Vi får hålla tummarna att allt går bra, alternativt acceptera det faktum att vädret är som det är...typ;))!/Anja

    SvaraRadera
  4. Jag förstår dig. Regn är något som jag längtar efter. Igår var jag ute och vattnade med spridare för första gången i år. Jag märkte att mina torvrabatter var heltorra och utan regn lär väl mina rhododendron dö så igår blev det en refäl rotblöta för dem. Jag räknar med att vattna fler rabatter idag. Jag har gett upp och hoppas på regn. :)

    Ha en bra första maj helg, Kerstin

    SvaraRadera
  5. Jag har vattnat idag....hos mig är det rejält torrt...
    Deklarationen har jag skickat iväg ;))
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera
  6. Deklarationen är inlämnad veckan så det är bara frosten jag oroar mej för.
    Vi har haft nattfost nästan varje natt denna vecka, som du också säkert haft!
    Det vore tråkigt om magnolians blommor blev frostskadade.
    Har mest problem med torka i upphöjda bäddar annars är det ganska blött under ytan.
    Ha en bra helg
    Mariana

    SvaraRadera
  7. Ja det är konstigt väder, vi har inte lika extrema temperatursvängningar, inga minus på nätterna, men det är svårt att veta vilka kläder man ska ta på varje dag...

    Hoppas dina potatisar tar sig och ger stor skörd!

    Trevlig helg,
    kram

    SvaraRadera
  8. Instämmer, det är lite knepigt väder och det går lite för fort fram, hinner liksom inte med att njuta.
    Torrt är det här med, har tagit fram vattenslangen för att vattna, ser att några buskar börjar se trötta och torra ut. Frost har vi inte men den kommer väl som ett brev på posten..... typ räkning ;)

    Du frågade i min blogg, när jag bloggade från stugan i påsk om vi bodde så som bilderna visar, ja, vår stuga ligger 20 meter från havet, vi är lyckligt lottade som fått ärva detta paradis. Min morfar köpte i unga år en bit mark av en bonde, marken ligger vid havet och var bete för kor och får. Han ställde upp en liten stuga och det var uppstarten till vårt paradis :) Mina barndoms somrar tillbringade jag i den lilla stugan hos min morfar, idag kan man inte köpa mark på detta sätt, vilket är tur för oss för vi har endast en granne.

    Önskar dig en trevlig valborg :)

    SvaraRadera
  9. Aj då, inte bra, temperaturen växlar verkligen.
    Ha en skön första maj!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Hej och en hälsning så här på första maj, underbara månad!
    Här svänger det inte riktigt lika mkt i temperatur som hos dig, men blåsten viner idag minsann, lite kallare är det, men det ska inte gå för fort fram med värmen. Vill gärna ha en låååång vår.
    Ha det så gott!
    /Maja

    SvaraRadera
  11. Ikväll har jag vattnat. Det är kruttorrt i jorden. Pelargoner och fuchsior har fått flytta ut så någon nattfrost som hos er, vill jag inte ha. Misstänker att jag måste täcka alla krukor under de kommande nätterna.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  12. Hej, ja det stämmer att temperaturen växlar. Här i norr har nu vårens sommarvärme bytts ut av kalla vindar fån Ishavet. Det har även fallit enstaka snöflingor idag.

    SvaraRadera
  13. Kara Laila, Perhaps we all need to be more like our plants. ;>) I hope you have gotten rain by now! I delight in imagining your garden growing. Yummy! Kram Carol

    SvaraRadera