tisdag 24 maj 2011

Pilkoner och barnbarnshelg


Nu har sjutton av våra tjugotre pioner fått korgstöd. Till de jättestora får jag hitta på andra lösningar och trädpionerna behöver ju inte stöd.

Det blev några pilkoner över. Funderar på att låta luktärterna som väntar på utplantering få klättra på dem. Har plats här i rosenrabatten utanför kökslandet. Testar att ställa ut konerna, först upp och ner som Annika föreslår, men jag lyckas inte gräva ner dem djupt nog så om jag ska använda dem får det bli så här – kanske?


Den gångna helgen blev härligt intensiv med fyra föräldrafria barnbarn här, spralliga och pratglada tjejer, den yngsta åtta år, den äldsta fjorton. Då och då lånar de kameran. Här en förgätmigej med Emmys ögon:


och här tulpaner ur Albas synvinkel


Ofta ser de sådan som jag inte har upptäckt, till exempel att daggkåpan under varma och soliga dagar pressar ut vattendroppar ur bladkanterna!


15 kommentarer:

  1. Härligt att se trädgården ur barnens perspektiv.

    Ha en fin dag.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  2. Ja barn har en underbar förmåga att se och upptäcka saker, jag försöker hela tiden träna mig på att behålla barnasinnet i mitt möte med naturen. Men det går absolut mycket bättre när man får någon liten på besök :-)Du undrade hur jag gör med rabarberblommorna, jag har testat både att ta bort och att inte ta bort dem och jag märkte faktiskt ingen skillnad på skörderesultatet. Ha det skönt i din fina trädgård !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  3. Hej Laila!
    Visst är det så att då barn får låna kameran får man se bilder på växter som man inte visste man hade i trädgården. Barnens bilder brukar bli väldigt vackra, precis som Emmys och Albas.
    Önskar dig en riktigt toppefin dag!

    SvaraRadera
  4. Vad trevligt och få se blommorna med ett barns perspektiv. :)

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  5. Laila, vilken härlig mormor-farmor som antar barnens perspektiv! Och visst är det roligt med barnen som hjälper oss att se saker från andra vinklar:) Du får mig att se fram mot barnbarnstiden!

    SvaraRadera
  6. Det är kul att se livet ur andras synvinkel....
    Jag tycker det ser fint ut med dina koner...
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  7. Vilka vackra planteringar du har:)
    Visst blir man glad av sina barnbarn och vad kul att de vill fota dina växter. Mitt äldsta barnbarn frågade häromdan om jag var nåt mer än trädgårdsmästare, uppskattat av mig.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Så härligt! Ja de små människorna har andra ögon än vi. :)
    Ha det gott
    /maja

    SvaraRadera
  9. Åhh men vad smart Laila, såg dina fina pionstöd här om dagen men hann aldrig skriva. Ja, du vet säkert vem som ville ha min uppmärksamhet. :)

    Plantorna växer och frodas här, har redan stått ute i uterummet i drygt två veckor och verkar trivas bra med det. Än en gång, tusen tack! (Krukor och låda tar jag med när vi ses nästa gång).

    Kram kram
    Mia

    SvaraRadera
  10. De gröna fingrarna och trädgårdsintresset går kanske i arv? Jättefina bilder!

    Tack så jättemycket för din långa kommentar om ersättning, den fick mig att känna efter och inse att jag vill helamma längre! Nu har jag slutat försöka med nappflaska och försöker bara acceptera att amningen tar mycket tid. Är intresserad av att försöka göra mjölken fetare - vet du hur mycket smör och grädde man ska äta? Ska jag dricka lite varje dag eller använda i maten? Tänkte börja med röd mjölk och riktigt smör iaf. Tack igen!

    Kramar

    SvaraRadera
  11. Vilken härligt lummig trädgård ni har och jag kan ju bara tänka mig hur den ser ut när allt är i blom.
    Dina barnbarn blir nog trädgårdsfotografer när de blir stor:o))))))
    Fantastiska bilder och den på daggkåpan tar nog priset i vilken tävling som helst.


    Konena pryder verkligen sin plats och de blir ju fantastiskt fint med luktärter på.

    Ha en riktigt fin fortsättning på veckan och en trevlig helg

    Gunilla

    SvaraRadera
  12. Det blev jättefint, tycker jag. Och så vacker bilden är på daggkåpans tårar.

    Tycker ormar är obehagliga att ha på så nära håll. Tänker också på djuren. Katterna vill ju gärna hugga dem, ingen självbevarelsedrift där inte.
    /i.

    SvaraRadera
  13. Vilka fina stöd! Har du gjort dom själv?

    SvaraRadera
  14. Härligt! :) Ja, daggkåpor gör ju så...därav namnet, trots att det egentligen inte är dagg :) Det blir snyggt med pilkonerna, do it! :)
    Ha en trevlig helg! :)

    SvaraRadera
  15. Kors! Vilken present du fick! Tolv stycken koner! Jag har en, jag!!;-) (Den där egentillverkade, du vet....) Luktärter blir nog vackert i dom tre "överblivna".
    Härligt med barnbarnen! Och härligt se saker med deras "nya" ögon!!

    SvaraRadera