måndag 25 april 2016

Veckans Vilda Växt: Kärs, Kirskål, Aegopodium podagraria

Värsta ogräset! Om man inte håller efter kärs/kirskål kan det bli som på sonens lantgård på Gotland – så här såg det ut ÖVERALLT under deras första sommar på gården som stått obebodd i 30 år!


Vackert när den blommar men hemskt resten av året. 


Den sprider sig både med frön och med utlöpare från den långa jordstammen. Varenda liten sidogren här blir en ny planta. Om man försöker utrota den genom att gräva upp den bidrar man bara till ytterligare spridning eftersom varenda liten kvarglömd rotbit ger upphov till en ny planta. Det enda sättet att bli av med den (om man inte vill använda Roundup) är att täcka med ett tjock lager tidningar och ovanpå det svart plast så att inte minsta ljusgnutta släpper igenom och låta täcket ligga kvar i minst två år.

Vi har ett besvärligt hörn här på tomten som jag gärna vill använda till annat och där testar jag nu att täcka med tidningar och ovanpå dem massor av löv och grovkompost. När det blir varmare kommer jag att fylla på med mera kompostmaterial och plantera potatis i gropar i komposten fyllda med lite plantjord och sand. Allteftersom potatisblasten växer kommer jag att täcka med gräsklipp. Den kärs som försöker rymma utanför täckningen kommer jag att knipsa av så fort den tittar fram. De späda bladen använder jag i matlagningen eller ger till hönsen som tycker kärs är nästan lika gott som maskrosblad!


Kärs kallas även kirskål och skvallerkål men jag föredrar att säga kärs. De andra namnen är nämligen vilseledande – den här odågan är inte alls släkt med kål! Aegopodium podagraria tillhör familjen Flockblommiga, inte Korsblommiga som kålväxterna.  Den smakar inte heller som kål utan smaken påminner snarare om spenat och mangold (som tillhör familjen Mållväxter). De späda bladen är rika på vitaminer, mineraler och antioxidanter och kan ersätta spenat i de flesta recept: pajer, soppor, pesto, smoothies. På min dotters matblogg katinkaskitchen.com finns många härliga spenatrecept - det är bara att ta späda kärsblad i stället. Nu är rätt tid att plocka. Går att frysa in efter snabb förvällning.


Bland flockblommiga växter finns en del giftiga arter och därför är det viktigt att man lär sig känna igen kärsen. Så här beskrivs den i Den virtuella floran:

"lätt att känna igen på sina speciella blad som är en eller två gånger trefingrade med breda, spetsiga, tandade småblad"


Kan inte låta bli att visa ännu en gotlandsbild, här från infarten till gården:

OBS inget att eftersträva - men visst är det fint!
Ändå: ät upp eländet - nu!






9 kommentarer:

  1. Vakre bilder, men jeg er veldig glad for at jeg har veldig lite av akkurat den veksten! De sprer seg vilt og uhemmet ja, og det finnes også en varigert utgave av den. Pen den også, men sprer seg nesten like mye som den grønne. Har takket nei til den flere ganger ;)
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  2. åh spännande! blir lite ledsen att du täcker över din nu

    SvaraRadera
  3. Usch ja, kärs är ett bland de värsta ogräsen :( Vi håller på att försöka att utrota på ett stort område, vi får se hur det går ;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Kirskål, ett riktigt hatobjekt. Växer i grannens häck som gränsar till vår tomt vid stugan. Blir trött bara jag tänker på detta. Tänkte lägga markduk och grus ovanpå intill häcken men det känns redan nu som att det är hopplöst.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Det ser onekligen härligt ut, men förstår det kan vara bekymmersamt med allt ogräs. Som sagt bara att äta upp det - till exempel som en varm sallad - förväll kirsen, som jag väljer att kalla den, servera med citron, olivolja och tunt skivad färsk vitlök. Eller gör en pesto på den - förväll den först bara. Du kan också servera den med asiatiska noter; fräs i olja med vitlök, tillsätt soja och ringa sesamolja över vid servering - gott, fräscht och nyttigt. Med vänliga hälsningar från Katinka i mitt Kitchen!

    SvaraRadera
  6. Är dålig på att använda kirskål (som jag envist kallar den) i matlagningen eftersom jag inte gillar den parfymiga smaken, men nåt blad här och där slinker förstås med. Godaste kirskålen fick jag på restaurant Möckelsnäs (i mina trakter) där de stekt den krispig, möjligen var den friterad. Supermumsigt tillbehör.
    Hoppas det går bra med din potatisodling. Glöm inte rapportera. Tidningar har jag kvävt mycket kirskål med, men inte odlat ovan samtidigt.
    Vore spännande om du kunde hitta mer info om kajplökens hemligheter.
    Ha det så fint och kram
    Anette

    SvaraRadera
  7. ¡Hola Laila!!!

    Nos dejas una entrada hermosa donde se respira aire puro en medio de plantas y flores.
    Ésta foto de abajo es preciosa un bosquecillo de plantas florecidas,linda y saludable vegetación. Me encanta todo lo que aquí nos dejas. Enhorabuena por todo y por vivir en un vergel como ese.

    Ha sido un placer pasearme por esta tu casa.
    Te dejo mi cálido abrazo, mi estima y gratitud.

    Se muy -muy feliz.

    SvaraRadera
  8. Lyckligt lottad för jag har inte detta elände i närheten och vill inte ha det heller. Allt som lever och blir dominant skapar problem i vår natur. Hoppas du återrapporterar hur det går med försöket att bli kvitt kärsen.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Nå skal jeg igang med aviser og duk. Vi kaller det bare skvallerkål, men den skal vekk. Skjønner at jeg må gjøre noe annet enn å luke :-)
    Takk, og nyt våren.1
    Eirin

    SvaraRadera