söndag 4 september 2016

Plan(t)ering pågår

Vi är i full färd med att anlägga rabatten kring orangeriet. En grovplanering finns men många beslut måste vi ta vartefter. I sydöstra hörnet har vi skapat en bi-, humle- och fjärilshörna med fyra syrenbuddlejor. Framför dem kommer vi att göra en rundad torvmur och därefter ska de få sällskap av fler vitarvstovor som jag har på tillväxt lite varstans i rabatter och köksland(!).


Runtomkring kommer vi att tills vidare varva fjädergräs (också parkerat  i kökslandet) och stäppsalvia.


På försök klippte jag ner ett fyrtiotal stäppsalviaplantor efter den första blomningen och de har svarat med ny nästan ännu finare blomning! 


Väster om orangeriet har vi samlat ihop en massa blåsippeplantor och varvat med krypenar ('Green carpet') på den lilla bergknallen till vänster. Till höger har Johan placerat stora stenar och satt ytterligare två krypenar ('Blue carpet') men de står alldeles för tätt ser vi så där måste vi göra om.

Varvar anläggningsarbete med att skörda och ta hand om allt som mognar nu.  Kärt besvär.


14 kommentarer:

  1. Så fint det blir, og det er jo så gøy å lage nye rabatter! Takk for tips om å klippe ned steppesalvie.
    Det skal jeg prøve til neste år :)

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  2. Det kommer att bli så vackert så vackert :) härligt många fina tomater du har, själv har jag börjat att skörda våra tomater också men de står på friland så det går långsamt med mognaden. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Efter allt slit kommer belöningen när man får plantera. Ja, `Green carpet´ blir stor, den går visserligen att klippa men den täcker snabbt en rejäl yta. Det blir fint Laila!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Det blir fint, oj vilken tomatplanta. Mina växte bättre utanför växthuset i år än inne. Tror jag har för många plantor.
    Ha det fint / Marika

    SvaraRadera
  5. Så kul med nytt! Och med det gamla sparade. Lycka till :)

    SvaraRadera
  6. Vackert! Fin övergång mot naturen med en och blåsippor.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Rabatten/rabatterna kommer att bli kanon! .
    Visst är det härliga tider med svamp och tomater plus en massa annat som du har att skörda.
    Karljohan hittar jag aldrig som inte redan andra är och äter upp, så som maskar.

    Ha't! /Anja

    SvaraRadera
  8. Kommer att bli så fint med nya rabatterna! Tänk nästa år...:) Har också provat klippa ner salvian, men jag gjorde det nog för sent.
    Fina tomater! Skickar iväg vallo fröna idag.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Finns det något roligare än anläggningsarbete... nä tror inte det, möjligen att ta hand om skörden. Den som har en sådan vill säga.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Anläggning och plantering är kul :) Ni gör så himla fint! Funderandet utöver grovplanen är nog det som gör mig mest trött i huv'et. Ska den vara där, där eller kanske där. De kvällarna sover jag extra gott.

    Tomaterna är helt sanslösa i år. Faktiskt är de utomhus bättre än växthusets.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  11. Jag såg att du tagit bort min blogg från din blogglista. Fungerade det inte med bilderna? Jag har ju bytt till Word-press, så det kanske inte funkar i blogspot!? Följ mig via din e-postadress i stället. De kanske är bättre? Hur kan jag följa din blogg bättre? Via bloglovin?
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
  12. Oooops, ursäkta mig!! nu såg jag den lite längre ner på listan.

    SvaraRadera
  13. Vad fint jobb ni gör! Det måste vara roligt att se det växa fram. Jag klippte också ner stäppsalvian, men det var försent.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera