måndag 13 november 2017

Projekt Annex

Under sommaren har vi utvidgat vår hönsbesättning från fem till tolv höns. De bor i barnbarnens omgjorda lekstuga och ska i vinter under kalla och stormiga dagar samsas på fyra kvadrat. I minsta laget tycker vi och drar igång Projekt Annex.


Det tillfälliga vind- och regnskyddet av pinnar och presenning inne i hönsgården ska ersättas med ett mer ombonat hus utanför med ingång genom stängslet.


Igår påbörjade Johan och hönsagrannen Roffe bygget.


Idag har de lagt tak och reglat upp för fönster på två sidor.


Fortsättning följer!

7 kommentarer:

  1. Hej Laila!

    Ständigt nya projekt ser jag, härligt! Så klart hönsen skall ha det gott!

    Oj, vad lilla Love har vuxit.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ingen rast, ingen ro men hönsen kommer att få det fint.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Avis! Är väldigt sugen på att ha fem hönor - för det är vad jag får ha. Är dock lite ensam om den uppfattningen här hemma;)) Det får väl bli - när jag blir pensionär - då flyttar de in!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Härligt med fönster och allt. Där får de det fint. Gissar att det finns regler för hönshållning också... Vet att det fanns en massa regler när min dotter fick en kanin. Bla en knasig en - man får inte ha en ensam kanin. Problemet var bara att det är väldigt svårt att kombinera ihop två kaniner så de trivs. De är inga flockdjur :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Härligt med höns! Här samsas mina också på 4 "inomhuskvadratrar" under vintern, men då har jag bara 5 hönor nu just. Utehagen är mycket större där dekan gå ut och in när de har lust. Men nu sitter de och "trycker" rätt mycket inomhus på pinnarna och går bara ut mitt på dagen. Intressant att följa dem hur de lever med årstiderna och ljuset när de själv får bestämma.
    Väntar på fortsättningen av ert projekt!

    SvaraRadera
  6. Det går jo hurtigt hos jer med det nye byggeri. Når jeg tænker på hvor vi har tosset rundt hele sommeren. Men det skal nok blive rigtig fint og meget nemmere for jer og hønsene.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  7. Flott värre ;-)! Nu börjar så smått hoppas på att få bli återfödd till en höna till Fagerdala trädgård. På finska säger vi "kissan päivät"(ung. må som en katt) men nu vill jag ändra på det och säga "kanan päivät) - må som en (Fagerdala)höna ;-). Era hönor får det säkert bättre även på ålderns höst än vad vi stackars människor får det.
    Ja. Det blir spännande att se hur annexet ser ut när det är klart :-)
    Känner du dig bättre från hostan och förkylningen?

    Kram, Anja

    SvaraRadera