måndag 19 april 2010

Vallört - min bästa läkeört

Svårläkta sår, värk i leder och muskler, acne, brännskador, skavsår. Det är några exempel på hur jag använder roten av Äkta vallört, Symphytum officinale. Jag garanterar att den är otroligt effektiv! Så fort jorden reder sig gräver jag upp ett par plantor. Rotsystemet är mycket djupt och plantorna kommer alltid tillbaka på samma plats senare under sommaren. De orörda plantorna sätter snabbt fart och jag skördar blad och stjälkar 4-5 gånger under säsongen och använder som "medicin" för trädgården, som gödselvatten, mot bladlöss, som kompostaktivator. Ungefär som nässlor, men bättre i dessa avseenden enligt min erfarenhet.


Rötterna är kraftiga och köttiga. De som har en liten bladtofs upptill tar jag åt sidan och gräver ner på ängen utanför inhägnaden, där de snabbt blir nya plantor som trivs bra i den djupa lerjorden. Rådjuren brukar inte knapra på de stickiga bladen.









Jag sköljer och skalar rötterna noga. Allt överblivet växtmaterial lägger jag i en hink med vatten som får stå i växthuset ett par veckor innan jag silar, späder ett till femton och vattnar mina värdefullaste växter. Innehåller kalium, kisel, magnesium och andra spårämnen, mums! De skalade rotbitarna skivar jag tunt...


...och trär upp dem på trådar för torkning i ca 40 grader i ugnen. De innehåller slemämnen som ger mina händer babyhud av att pyssla med dem, men som också gör att slantarna limmas fast vid underlaget om man försöker torka dem på galler eller bakplåtspapper. När jag behöver använda roten gör jag en dekokt av rotbitar och vatten i proportionerna ett till tio ungefär. Rot och vatten kokas upp, får sjuda i 10-15 minuter,svalna och silas. Till sår o.d. dränker jag in en steril bomullstuss eller kompress med avkoket. Gasbinda eller jätteplåster utanpå. Avkoket håller sig i kylskåp någon dag.

Till behandling av värkande leder eller muskler mal jag rotbitar och sjuder i vatten 15 minuter till en lagom grötig gröt som jag lägger i en påse av lakansväv. Påsen ska täcka den onda stället. Påsen är ganska blöt så jag brukar sätta på en plastpåse innan jag täcker med elastisk binda eller gasvävsstrumpa eller en gammal T-shirt beroende på var värken sitter.

Förutom slemämnen innehåller äkta vallört bl.a. garvämnen och allantoin, en sårläkande och inflammationshämmande substans. Den innehåller också lasiokarpin som kan framkalla tumörer och förgiftningar vid invärtes bruk.

Det finns flera varieteter av vallört, en med gulvita blommor som växter norrut och en fodervallört med blå blommor och en uppländsk vallört som också har blåaktiga blommor. De innehåller troligen ungefär samma ämnen som Äkta vallört men jag har ingen erfarenhet av dem.

22 kommentarer:

  1. Ojdå, där ser man vad man kan göra med en växt som jag gör mitt bästa för att utrota. Kul att läsa och lära!
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Du är allt lite "häxig" du! Intressant. Jag önskar jag kunde mer, men jag lär mig.
    Kram Eva Linnea

    SvaraRadera
  3. Herreje så intressant! Vilken kunskap du besitter! Absolut måste jag prova att bevattna mina "värdefullaste växterna" med den där vätskan.
    Att få babyhänder har jag heller inget emot!
    Ditt torksystem gillar jag skarpt! Att kunna göra
    nyttiga saker utan att alltid först investera i ett par tusenlappar...
    Jag ser redan framemot till nästa avsnitt! Vi som läser din blogg får verkligen värdefull och användbar kunskap! /Tusen tack för det! Anja

    SvaraRadera
  4. Ett mycket intressant inlägg. Rena häxkonsterna;)
    Även här har jag flyttat ut massa plantor till växthuset men sådderna står kvar på golvet i vardagsrummet. De behöver nog värmen för att gro.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Så otroligt intressant! Tack för att du delar med dig av din kunskap. Undrar om det finns någon Vallört hör i närheten..?

    SvaraRadera
  6. Så intressant! Jag har vallört hos mig, men jag har aldrig "använt" den.

    Tack för tipsen om min rhododendro, bara tjälen går ur marken ska jag vattna den.

    Hit återkommer jag gärna!

    SvaraRadera
  7. Härligt inlägg Laila, snyggt, intressant och lärorikt. Just the way I like it! Det är ju en så söt blomma också tycker jag. Jag har den inte i trädgården men den växer vild i mängder nere vid sjön. Man kanske skulle kunna tjuva en tuva.

    SvaraRadera
  8. Tyra - och ni andra som upptäckt att det växer vallört i närheten: om ni funderar på att gräva upp en planta tror jag att ni bör fråga markägaren först, det finns ju gränser för allemansrätten. Men det som växer ovan jord får man ju ta när det gäller icke fridlysta örter. Pröva att ta hem ett rejält gäng blad och stjälkar när de växt till sig och lägg i en hink vatten och behandla som jag beskriver i inlägget. m du ska spruta mot bladlöss kan du hacka några chilifrukter och krossa ett par vitlökar och lägga i kallt vatten en dag och sedan sila ifrån och blanda med det utspädda vallörtsvattnet. Det dröjer innan lössen dyker upp igen på de växter du besprutar med den här brygden!

    SvaraRadera
  9. Åh så intressant, vilket jobb och så mycket du kan!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Även om detta inlägg är gammalt så svarar jag fortfarande på eventuella nya kommentarer, dels direkt på din blogg, dels här om svaret kan ha allmänt intresse. Om din kommentar leder till att jag kompletterar inlägget skickar jag givetvis en blänkare!

    SvaraRadera
  11. Tack. Har en intensiv mängd rötter i min bänk..
    - Ska odla gurkört parallellt för att lära skillnaderna och ta tillvara blommen och GLA. Båda arterna är väldigt intressanta. Gurkörtens väl, har jag lärt mig mest på engelskspråkiga internetsidor. På de svenska får de inte rättvisa.

    SvaraRadera
  12. Kan man torka bladen & lägga som omslag på sår/ömma leder? Använde detta till en häst som hade en gammal skada i ett ben, svindyrt att köpa och bladen låg då i någon sorts vätska, men man borde väl kunna göra någon liknande med samma effekt?

    Om du ser kommentaren får du gärna svara till: Malin_rottan@hotmail.com

    Tack!!

    SvaraRadera
  13. Jag vet inte om man kan göra det eller hur man i så fall skulle bereda omslaget med torkade blad. Eftersom bladen inte innehåller de läkande och verksamma ämnena i lika hög grad som roten skulle jag även till hästar rekommedera grötomslag med rot.

    Jag svarar per mail också.
    Laila

    SvaraRadera
  14. I love it whenever people get together and share views.

    Great blog, continue the good work!

    My web page :: Aluminios Gacumar - Aluminios y PVC - Cerramientos y Ventanas.

    SvaraRadera
  15. Hoppas på svar...
    Hur länge på ett ungefär,ska roten torkas i ugn?
    MVH Susanna
    Mail: ysmaken@hotmail.com
    Blogg: flayansmamma.blogg.se

    SvaraRadera
  16. Mycket intressant! Kommer namnet vallört från att växten drar upp så mycket mineraler fråm djup till yta att gräsvall med inslag av denna ört
    får naturlig ersättning av mineraler om annars måste tillsättas ? För kväve kombineras väl helst med rödklöver som binder det direkt från luften ?

    SvaraRadera
  17. Jodå, så är det att nästan alla svåra "ogräs" är så svåra att bli av med just för att naturens vishet vida överträffar människans kortsynthet och ska finnas till hands för oss som har ett hum om vad naturen kan användas till. Otroliga växter som Vallörten, tistlar, nässlor, maskros, mållor, kirskål och många fler ...

    SvaraRadera
  18. Hej! Skulle du kunna göra salva på vallörten?
    Och sälja den? Hälsningar Gunilla S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det är ju en gammal fråga, men nej, det går inte. De välgörande slemämnena och allantoin i vallörten är vattenlösliga och blandas inte med ingredienserna i en salva, som bara består av fetter av olika slag. Det kommer dela sig i två skikt. Istället får man göra en kräm med både vatten och fett, en emulsion. Då använder man avkok från roten istället för vattnet i receptet.
      http://www.shenet.se/recept/emulsion.html

      Radera
  19. OBS: innan ni stoppar i er någonting av denna, rot eller annan del, läs först detta: http://www.fkog.uu.se/course/essays/symphytum_officinalis.pdf Allt annat är att riskera era levers hälsa. Det nämns av Laila men måste nog betonas igen tycker jag. Intag av vallört är inte att leka med. Det som jag (på rekommendation från många odlare) planerar använda den till är istället främst som växtnäring p g a den höga halten kisel mm som växten utsöndrar i vattenbad.

    SvaraRadera
  20. Tack så mycket för din information. Jag hittade namnet på växten i en fantacybok och blev bara nyfiken. Till våren ska jag hålla utkik efter den i trädgården. Växer mycket "ogräs" hos oss, fast de är kanske alla nyttoväxter... Jag undrar bara lite om bladlössen dör, finns det risk att växten man besprutar oxå gör det? Eller att eventulla bär blir oätliga? Mvh Jenny

    SvaraRadera
  21. Hej Laila!
    Fint o inspirerande inlägg.
    Jag grävde upp en hel del vallörtsrot som nu torkar i ugnen, men ser nu att det är uppländsk vallört jag tagit. Är det någon här som vet om den fungerar medicinskt på samma sätt som äkta vallört?

    Mvh Marie

    SvaraRadera