söndag 26 juni 2016

Ösregn och bönproblem

Det småstrilar när jag går ner till växthuset för att så bönor för tredje gången i år. Är det bara jag som år efter år har problem med att få bönor att gro? Oavsett vilken sort eller fröfirma jag väljer, oavsett om jag blötlägger eller inte - de attans bönorna gror inte.


Plötsligt börjar regnet ösa — nej, det vräker ner. Blir genomblöt på den korta promenaden upp till torpet.


Åsnestigen mellan vägen och huset har förvandlats till en bäck. 30 mm idag! Välkommet.



8 kommentarer:

  1. Bönorna gror, men jag lyckas varken med dill eller rädisor. Rädisorna växer bara ovan jord, och dillen gror inte alls. Förr var det inga problem, men de senaste åren har jag inte lyckats.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  2. Det där fenomenet känner jag igen, för några år sedan sådde jag i olika omgångar två påsar med kryddtagetes INGET GRODDE :( Till slut hittade jag en färdig planta i Sala (på semester) haha Härligt att ni äntligen fick regn! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Å, 30 mm, grattis! Då skulle jag ställt mig mitt på gräsmattan och duschat med kläderna på!

    Vad kan det vara för vajsing med bönorna då... Har du pillat upp nån som inte grott och kollat hur den ser ut? Möglig, rutten, torr, försvunnen? Jag brukar förgro
    mina i pappersburkar eller annat för jag tycker det är lättare att hålla koll på vattningen då. Köpeärtor gror till 99%. Eget utsäde kan missa nån burk ibland. Jag är slarvig med blötläggningen. Ibland har jag inte tid att sätta när jag ska och de får ligga både två och tre dygn, men gror ändå. Däremot har jag sått om sallaten hur många gåner som helst. Verkar som sorgmyggslarverna har ett gott öga till just de groddarna.

    Har inte provat hönsskit till vitlöken, men den borde ju inte ha högt kväveinnehåll däremot är den ju stark. Kanske lösa upp i vatten och spä ut 1:10. Vedaskan skulle jag använda för att höja Ph innan jag sätter klyftorna. Vitlök är ju kalkälskande.

    Ha det gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förgror med plantjord i botten, såjord upptill. Efter ett par veckor är de försvunna! Ärtorna gror alltid fint, samma behandling.

      Radera
  4. Välkomnar också regnet som kommit idag sen fm och fortsatt.satt två sorters bönor idag...men de 5-6 år gamla! Hittade i en av frö lådorna.blöt lade dom först, har inget större hopp...men provar man inte så....
    Lycka till med dina!!

    SvaraRadera
  5. Hejsan du söta, gulliga supporter! Hur eländigt skulle jag inte ha det utan dig :-))?! För varje kommentar från dig (nå ja, oftast ,-)!) växer jag liiiite (jag menar inte det där på bredden ,-)!). Känner mig så begåvad och märkvärdig :-))!

    Mina bönor förodlar jag alltid, men jag har ju förstås inte dina volymer. Men, februarisådden funkar utmärkt. De får komma ut på friland när det har blivit varmt i jorden och i luften.
    Kram! Anja

    SvaraRadera
  6. Hejsan du söta, gulliga supporter! Hur eländigt skulle jag inte ha det utan dig :-))?! För varje kommentar från dig (nå ja, oftast ,-)!) växer jag liiiite (jag menar inte det där på bredden ,-)!). Känner mig så begåvad och märkvärdig :-))!

    Mina bönor förodlar jag alltid, men jag har ju förstås inte dina volymer. Men, februarisådden funkar utmärkt. De får komma ut på friland när det har blivit varmt i jorden och i luften.
    Kram! Anja

    SvaraRadera
  7. Bönorna gror men dör eller stannar i växten när jag planterar ut dom. Fjärilskrasse däremot...som man alltid bara kastat ner i jorden. Vägrar gro! Inte med någon sorts behandling...1 stackare har grott efter flera försök. Tråkigt!

    SvaraRadera