lördag 30 oktober 2010

Vatten!

Tog inte med datorn till landet igår men vill gärna vara med i Blooming Friday och tema vatten. Så här kommer min bild en dag försent.

Vi har två brunnar på tomten, en borrad som förser huset med klart och välsmakande vatten och trädgården med massor av stenmjöl fortfarande efter sju år!

Den grävda brunnen mellan växthusen förser trädgården med vatten, lite brunt och sunkigt men växterna gillar det. Den har aldrig sinat ens under svåra torrperioder men när det var som svårast i somras fick jag pumpa 72 tag mot normalt 8 innan det kom vatten. Dock kom det. Välsignade brunn!

PS Snön är borta!

14 kommentarer:

  1. Ja visst snön är borta och det är ju varmt och skönt 11 grader här i norra Uppland och det gillar jag. Hoppas det håller i sig i helgen så man kan kratta lite löv.

    Härligt med en egen handpump, 72 tag, då behövde du inte gå på gymmet den dagen :-)

    Ha en fortsatt trevlig helg/ Tyra

    SvaraRadera
  2. Hej Laila!
    Ojdå, 72 tag innan vatten... Tur att torkperioderna inte är många och långa för då skulle du få muskler som Karl-Alfred (Popeye) ;=)
    Fin bild!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Laila för din fina kommentar hos mig. Mmm, faktiskt har jag ännu inte gått någon fotokurs. Ser "bilder" överallt, tänker ständigt hur ett motiv skulle kunna göra sig bäst.

    Gillar din brunnsbild! Minner mig om upptäckten när det vårades och det fanns en brunn på gården vi köpte och den ännu inte syntes.

    /Anette

    SvaraRadera
  4. En gammal hederlig brunnspump! Jo, jag tackar jag, att du känner dig "välsignad"!
    Hade jag själv tänk längre än näsan räcker till skulle du fått "beundra" som fredagstema i min blogg vår vägförenings söööta, faluröda pumphus som förser oss som bor här med bevattningsvatten från vår sjö. De du! Snacka om välsignad - typ;))!/Anja

    SvaraRadera
  5. En sån skulle man ha :) Både vacker att titta på och, för att inte tala om, användbar. Minns brunnen hos mormor ...sååååå... gott vatten som man drack ur skopa :)
    Tjingeling

    SvaraRadera
  6. Åh vad avis jag blir på en egen brunn/pump i trädgården! Det är så dekorativt och som du skriver, att man inte får dåligt samvete att vattna när det är torka.

    Ha en fortsatt härlig helg :)

    SvaraRadera
  7. Två brunnar, inte illa, jättebra att ha.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Vilken lycka med två fungerande brunnar! Vi har också en som förser trädgården med vatten och den är jag så innerligt glad över!

    SvaraRadera
  9. Vilken mysig och nostalgisk bild! Åh, vad avis jag blir ... Jag önskar jag hade en så där vacker pump.
    Kram Randi

    SvaraRadera
  10. Den pumpen är värd sin vikt i guld. Den skulle jag vilja ha.

    Vi tar vatten till trädgården från en insjö som ligger ca 200 m ifrån huset så det är välsignat för då behöver vi inte känna oss skyldiga när vi vattnar allt i trädgården.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  11. Vatten får verkligen en annan dimension när man har egen brunn, förstår dig väldigt väl Laila!
    kram

    SvaraRadera
  12. Handpump ger mej gamla minnen från min barndom, mormor hade en grön handpump på Blidö i Stockholms skärgård som vi barn älskade.

    När man läser något eller ser en bild så kan saker komma fram ur hjärnan som vi inte kom ihåg att vi hade.
    kram Lena

    SvaraRadera
  13. Hej Laila!
    Nu blir jag nyfiken, på vilket sätt förser brunnen er med stenmjöl?

    Stor varmkram H
    (som är aningens överarbetad och inte orkat läsa bloggar på en månad... har inte riktigt orkat ta in inspiration...)

    SvaraRadera
  14. Hillevissan! Brunnsborrning genererar stora mängder stenmjöl. Hos oss blev borrhålet 80 meter djupt och det gav ett 30-tal stora säckar stenmjöl som vi valde att behålla i ett hörn av tomten. De flesta låter nog brunnsborraren ta hand om stenmjölet. Förmodligen säljs det sedan till bl.a. trädgårdsföretag och en del hamnar i små påsar som vi kan köpa dyrt i trädgårdsbutiker!
    Kram/Laila

    SvaraRadera