måndag 18 januari 2016

Överlevare

Sedan fem år sparar jag alla julens amaryllisar och får dem att blomma om, en del bara någon gång innan de skrumpnar, men några kommer igen år efter år. 

Det här är en av de verkliga överlevarna:

Förr om åren började de kvickna till liv frampå vårkanten. Förvarar dem alltid mörkt och svalt sedan de vissnat ner. När de första gröna bladen sticker upp tar jag fram dem ur skrymslet, ger krukorna ett vattenbad och ställer ut dem på trappan upp till vindsvåningen där de får vara i fred för sniglar. Där får de stå tills de vissnar ner frampå höstkanten.

Men – i år kikade de upp redan i december och en efter en har blommat i fönstren sedan dess. I år behövde vi alltså inte köpa några nya amaryllisar till jul!  Antar att det tidiga uppvaknandet beror på att det är varmare även i de svala utrymmena eftersom vi bor här året om nu.

Här är samma planta ute på trappan för några år sedan:


Ser nu när jag jämför bilderna att den har fått en sidolök sedan dess, så när våren kommer och det blir dags att sätta ut alla krukorna ska jag plantera om den här och ge sidolöken en egen kruka.

Vad den heter? Ja, det har jag förståss tappat bort för länge sedan – men fin är den, eller hur?

PS Nu vet jag vad den heter tack vare Annika med bloggen naturligating.blogspot.se. Exotic Star är namnet. Rekommenderas!

18 kommentarer:

  1. Den var vacker Laila! Jag har försökt men alltid misslyckats så jag har gett upp med lökarna. Har gjort fel förstås och då går det inte så bra, nej.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror hemligheten är att sköta dem minutiöst under sommaren och sedan strunta i dem helt under vintern.

      Radera
  2. Amaryllis är sagolikt vackra i allmänhet och din i synnerhet:) Har försökt så många gånger att spara lökar, efter konstens alla regler har jag gjort som man bör men icke sa Nicke :( de skrumpnar ihop och dör så jag har givit upp tanken på att ens försöka nu mera ;) Men det måste kännas extra roligt att få dem att blomma om och till o med sätta sidolökar :) Ha det gott i kylan/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del av mina skrumpnar också, tro att det beror på vanskötsel under perioden strax efter blomningen. Svårt att avväga vattningen då, ofta är det bättre med för lite än för mycket men jag vet inte säkert.

      Radera
  3. Otroligt vacker!! Har provat några gånger, men misslyckats och gett upp. Fast jag inte haft några så fina som din. Bara de billigaste och enkla från typ, ICA.
    Kul, snart har du fler av samma:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har köpt våra lökar hos Ulriksdals plantskola, dyra men väldigt fina och det lönar sig tydligen i längden!

      Radera
  4. Så fin den er! Jeg har også flere amaryllis, men får de aldri til å blomstre igjen. De kommer bare med nye blader... :(

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det kommer nya blad finns det hopp. Många av mina omblommare börjar med att skicka upp en massa blad. Ha tålamod och sköt om dem: ljus och ganska lite vatten!

      Radera
  5. Jag sparar också mina, men har dom inte blommat första året efter så kastar jag dom. Fick lov att skärpa mig, hade massor ett tag :) I år glömde jag att ställa dom mörkt så dom får väl en chans till ;) Din på bilden är jättevacker!

    SvaraRadera
  6. Jättefin! Jag tänkte också spara lökarna i år, brukar inte göra det men min mamma gjorde alltid det och hon hade massor! Må så gott! /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till! du kommer inte att ångra det lilla besvär det innebär1

      Radera
  7. En mycket vacker Amaryllis. Har försökt få dem att blomma igen, men inte lyckats, skall göra ett nytt försök, jag har bara fått nya blad men inga knoppar.
    Ha det fint!
    Marika

    SvaraRadera
  8. Jag kan inte slänga...har hört att de ska ut under tak och gödslas frisk över sommaren för att tas in på tork i oktober sen planteras om 8 veckor före jul.

    SvaraRadera
  9. Det var imponerande Laila. Jag har inte tålamod till det men nu känner jag att borde nog spara på dem.
    Jag tror att det är en 'Exotic Star' goggla och kolla om det kan vara rätt. Har haft den ett par gånger.
    Tack för din kommentar hos mig. Ja jag lever verkligen i min trädgård Laila och jag visste ju inte då att jag skulle göra det jag gör idag.
    Kram på dig
    Annika




    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ska genast komplettera inlägget!

      Radera
    2. Tack! Jag ska genast komplettera inlägget!

      Radera
  10. Olá amiga, fiquei encantada com beleza das suas amarílis, está provado que o cuidado regado de paciência, funciona!
    Parabéns!!!Lindos dias de inverno!
    Um doce abraço, Marie.

    PS Que "inveja" da neve! (risos)

    SvaraRadera
  11. Underbar läsning! Blir mer och mer emot slit och släng. Visst är det lite jobb med att ha kvar dem efter blomningen. Perioden innan jag kan sätta ut dem känns tråkig. Men ändå bättre än att bara slänga. Tricket är tydligen att få löken att bara producera nya blad utan att några vissnar. Då växer löken i omfång och bygger blomanlag. Har testat och det krävs riktigt regelbunden näringsvattning - inte min paradgren.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera