måndag 25 januari 2016

Sådd m.m.

Trodde länge att jag inte skulle kunna så några fröer så här tidigt i år. När vi hade vår lägenhet i stan var det inga problem att dra upp plantor tidigt eftersom vi hade ett svalt sovrum med plats att ta hand om en massa småplantor med hjälp av växtlampor.  Här på landet bor vi på 60 kvadrat och måste hålla varmt i hela utrymmet. Ont om plats att härbärgera fröpottor som behöver varmt om fötterna har vi också.

Men så slog det mig att barnens vind är idealisk för spirande plantor som inte får ränna: där är ca 14 grader och möjligt att sätta upp lampor. Så jag röjde av mitt arbetsbord och gick till verket. Först ut är två sorters salvior till orangerirabatten, 'West-Friesland' och 'New Dimension Blue'.  Ska fortsätta med  Cerastium biebersteinii, tät silverarv och massa chilisar.


Snickarna jobbar på med orangeriet. Nu börjar man se hur det koomer att bli.


Inne i orangeriet har det också hänt en del, bakväggen snart färdigpanelad och innertaket färdigmonterat.

När det blir tillräckligt varmt har Johan och jag en hel del jobb med målning, putsning och kalkning av murpartierna, golvläggning...

Nämnde inledningsvis att barnbarnens vind ska bli plantskola för alla spirande frösådder. Och vad säger barnbarnen om det?  Ingen fara! En är i Indien på rundresa med sin pojkvän, en har just brutit tummen efter halkolycka, fyra har emigrerat till Gotland och den äldsta tösen har börjat på en ettårig utbildning på Tillskärarakademien vilket passar henne precis! Ni skulle bara se de kläder hon skapar!
Har fått tillstånd att publicera den här bilden på henne, kolla klänningen!


9 kommentarer:

  1. Vilken perfekt "lokal" du kan använda till dina sådder :) Perfekt att så egna perenner när man vill ha många av en sort:) Orangeriet går verkligen framåt, så snyggt det blir :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Så flott ditt orangeri blir! Snart kan du få frem så mange frøplanter du vil :)

    SvaraRadera
  3. Du håller igång med både frösådd och bygge, önskar att jag hade lite mera energi. Flickans klänning ser ut att ha ett klassiskt snitt och vackert tyg.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ser så spännande ut med ert orangeri! Och vad jag log när du skrev om dina vedermödor med autokorrigering av texterna! Ja, det är styggelse. Ibland läser jag vad jag skriver (och publicerar) och slår mig för pannan. Vilka knasiga ändringar det blir av texten ibland!
    Hälsa att klänningen är väldigt fin!

    Hejsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  5. Vilket otroligt fint orangeri det kommer att bli.Jag bli riktigt avis.
    En riktigt bra plats för frösådderna perfekt temp.
    En så fin klänning hon har gjort det yrket passar henne
    ypperligt. Så duktig.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  6. Vad härligt att höra att det lösta sig för sådderna.
    Det är samma sak här jag tar barnens vind till plantorna. Fast jag är inte igång ännu jag sår bara sådant jag kan äta upp direkt ännu.
    Tack för din fina kommentar på bloggen blev så glad.
    Imorgon är jag hemma så då kan jag ringa dig.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  7. ¡Hola Laila!!!

    Cuanto me alegra que hables español, yo vivo hacia el norte de España donde hace frío y llueve un día si y otro también. El mundo es un pañuelo, y nos encontramos con paisanos/as en cualquier parte y para mí en una bendición. ¡Me gusta la maravillosa!

    Estuve por Andalucía varias veces viajando por el Imserso: o sea son viajes para las personas mayores. Conozco Málaga, Mijas, Granada, Córdoba, o sea Toda la costa del sol, Excepto Sevilla.

    En tus fotos se ve que hay mucha nieve y hará mucho frío, es de suponer. Pues a taparse bien aguardando la primavera con ansia, para mí es la estación más bonita del año.

    Ha sido un placer charlar un poco contigo.
    te dejo mi gratitud y mi estima, un abrazo y se muy muy feliz

    SvaraRadera
  8. ¡Hola Laila!!!

    Cuanto me alegra que hables español, yo vivo hacia el norte de España donde hace frío y llueve un día si y otro también. El mundo es un pañuelo, y nos encontramos con paisanos/as en cualquier parte y para mí en una bendición. ¡Me gusta la maravillosa!

    Estuve por Andalucía varias veces viajando por el Imserso: o sea son viajes para las personas mayores. Conozco Málaga, Mijas, Granada, Córdoba, o sea Toda la costa del sol, Excepto Sevilla.

    En tus fotos se ve que hay mucha nieve y hará mucho frío, es de suponer. Pues a taparse bien aguardando la primavera con ansia, para mí es la estación más bonita del año.

    Ha sido un placer charlar un poco contigo.
    te dejo mi gratitud y mi estima, un abrazo y se muy muy feliz

    SvaraRadera
  9. Pillrigt värre med frösådder men inte utan att jag avundas alla som håller på, våren kommer liksom närmare.

    Tänk när det vackra orangeriet är klart, vilken upplevelse det kommer att bli!

    Kram!

    SvaraRadera